SylabUZ

Generate PDF for this page

Organisational pathology - course description

General information
Course name Organisational pathology
Course ID 14.9-WP-PSChM-POrg
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych dysfunkcji i patologii w organizacji. Zapoznanie studentów z przejawami patologii organizacyjnych z wyszczególnieniem patologii władzy.Wskazanie przyczyn i uwarunkowań patologii organizacyjnych oraz strategii przeciwdziałania patologiom organizacyjnym.

Prerequisites

Wiedza z przedmiotu Diagnoza problemów organizacji

Scope

Tematyka wykładów:

  • Systemowy opis patologii organizacyjnych. Zastosowanie metod analizy opisowych dla identyfikacji treści patologii organizacyjnych
  • Patologia organizacji w trzech perspektywach analizy: patologii warunków pracy (kontekst ergonomiczny), patologii zachowań pracowników (kontekst zachowań organizacyjnych), patologii władzy (kontekst przywództwa)
  • Dysfunkcja stosunków interpersonalnych w pracy. Rola i znaczenie stosunków interpersonalnych w organizacji. Główne przejawy patologii stosunków interpersonalnych w organizacji.
  • Kryteria określające stosunki interpersonalne jako patologiczne (rodzaje patologii organizacyjnych: organizacje dramatyczne, odseparowane, depresyjne i itp.).
  • Patologia mechanizmów sprawowania władzy. Typy i rodzaje władzy sprzyjające i nie sprzyjające zaangażowaniu pracowników
  • Motywacja władzy i stosunek do władzy (władza instrumentalna, władza jako cel osobisty)
  • Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym wynikającym z patologii władzy
  • Wybrane przykłady innych patologii - pracoholizm, rywalizacja, alienacja w pracy.
  • Strategie minimalizowania skutków patologii organizacyjnych na poziomie podmiotowym i organizacyjnym.  

Problematyka ćwiczeń:

  • Władza jako kategoria psychologiczna, definicje władzy, rodzaje władzy, motywacja władzy
  • Patologia władzy: źródła, przejawy,konsekwencje dla wydajności pracy i motywacji pracowników
  • Kultura organizacyjna - rodzaje i typy kultur, patologiczna kultura w  świetle  mechanizmów sprawowania władzy
  • Diagnoza stylów przywództwa: przywództwo aktywne i reaktywne
  • Wybrane przypadki sprawowania władzy w organizacji w zależności od charakteru organizacji
  • Rola działań coachingowych i warsztatowych w aspekcie doskonalenia umiejętności kierowniczych i zapobiegania patologiom organizacji
  • Systemowa analiza poszczególnych stylów realizacji zadań lidera w organizacji

 

Teaching methods

Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne,  praca indywidualna, praca z tekstem naukowym, metoda przypadków, praca w grupach, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu: Egzamin w formie pracy pisemnej zawierającej analizę i opracowanie form przeciwdziałania patologiom organizacyjnym z wyszczególnieniem patologii władzy.

Zaliczenie ćwiczeń - na podstawie:

- ocen cząstkowych z aktywności studenta uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta weryfikowanej w toku dyskusji;

- ocen cząstkowych z aktywności studenta w pracy zespołowej weryfikowanej podczas analizy przypadków, dyskusji,  podczas identyfikowania oraz projektowania rozwiązywanie sytuacji problemowych;

- wystąpienia studenta - student prezentuje wybraną patologię organizacji w oparciu o artykuł naukowy z zakresu psychologii pracy; 

- sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta - (test 20% pytań stanowią pytania otwarte, 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru – pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - student powinien zdobyć minimum 60% punktów (progi ocen z testu (60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-99% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0;).

Recommended reading

  • Stocki R., Patologie organizacyjne – diagnoza i interwencja, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Kowalewski K., Moczydłowska J. (red.), Patologie i dysfunkcje w organizacji, Wyd. Difin, Warszawa 2019.
  • Strykowska, M. (red.), Funkcjonalne i dysfunkcjonalne zjawiska organizacyjne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2007.
  • Z. Ratajczak Z., Oblicza ludzkiej zaradności. W: Człowiek w sytuacji zagrożenia (kryzysy, katastrofy, kataklizmy). Red. K. Popiołek. Poznań 2001.
  • Strykowska, M., Współczesne organizacje - Wyzwania i zagrożenia. Perspektywa Psychologiczna. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2002
  • Mercz D., Profilaktyka psychospołecznych zagrożeń w miejscu pracy - od teorii do praktyki. Łódź: Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera, 2011.
  • Bańka A., Psychopatologia pracy. Poznań:Wydawca Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, 2016.
  •  Küehl, S.,  Schlüsselwerke der Organisationsforschung, Springer, 2015.

Further reading

  • Kets de Vries M., Mistyka przywództwa, Wyd. Studio EMKA, Warszawa, 2008.
  • Ronginska T., Vodopyanova N.E., Poczucie alienacji w zespole wypalenia zawodowego, Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 2, 2016,145-155.
  • Robak E., Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy –teoretyczne podstawy problematyki, [w:] Patologie i dysfunkcje w środowisku pracy, WWZPCz, Częstochowa 2015.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:01)