Celem kursu jest zdobycie wiedzy istotnej z punktu widzenia zrozumienia psychologii współczesnego człowieka, funkcjonującego w sposób stały w przestrzeni wirtualnej (Homo digital).
Prerequisites
Wybrane elementy z psychologii procesów poznawczych (funkcjonowanie uwagi, przetwarzanie informacji, pamięć).
Wybrane elementy psychologii komunikacji (elementy składowe komunikacji werbalnej i niewerbalnej i ich charakterystyka).
Wybrane elementy psychologii stresu (definicje stresu, mechanizmy w oparciu o które stres powstaje).
Scope
Analiza zjawisk psychologicznych wynikających z funkcjonowania człowieka w przestrzeni wirtualnej tj.: zjawisko bańki informacyjnej; post prawda; fake news; napięcie informacyjne; niepokój informacyjny; cyberprzemoc; cybersex; zależność ekranowa; tożsamość social - medialna; zakupoholizm sieciowy; osobowość gracza i inne już opisane lub wciąż definiowane przez naukę zjawiska wirtualne.
Charakterystyka porównawcza komunikacji wirtualnej i komunikacji realnej.
Charakterystyka funkcjonowania digital baby.
Homo digital - deformacja czy ewolucja przyrodzonego modelu rozwoju człowieka.
Kodeks etyczny psychologa w kontekście pracy w wirtualnej przestrzeni
Teaching methods
Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Dyskusja problemowa.
Praca w grupach.
Praca indywidualna.
Analiza przypadku.
Symulacja sesji pomocy psychologicznej
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ocena wypadkowa z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).
Recommended reading
M.R. Jabłońska. Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź 2018.
J.Jastrzębska: Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. "Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio" tom 42 nr 2 2020.
L. Sendal-Jagusiak: Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów "Ars Educandi" tom 17 nr 17 2020.
Further reading
Frank J. Robertz, Atte Oksanen, Pekka Räsänen: Viktimisierung junger Menschen im Internet: Leitfaden für Pädagogen und Psychologen. Springer. Wiesbaden 2016.
Notes
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:05)