SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of the internet - course description

General information
Course name Psychology of the internet
Course ID 14.4-WP-PSChM-PIn
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Dziadkiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem kursu jest zdobycie wiedzy istotnej z punktu widzenia zrozumienia psychologii współczesnego człowieka, funkcjonującego w sposób stały w przestrzeni wirtualnej (Homo digital).

 

 

Prerequisites

Wybrane elementy z psychologii procesów poznawczych (funkcjonowanie uwagi, przetwarzanie informacji, pamięć).

Wybrane elementy psychologii komunikacji (elementy składowe komunikacji werbalnej i niewerbalnej i ich charakterystyka).

Wybrane elementy psychologii stresu (definicje stresu, mechanizmy w oparciu o które stres powstaje).

Scope

  • Analiza zjawisk psychologicznych wynikających z funkcjonowania człowieka w przestrzeni wirtualnej tj.: zjawisko bańki informacyjnej; post prawda; fake news; napięcie informacyjne; niepokój informacyjny; cyberprzemoc; cybersex; zależność ekranowa; tożsamość social - medialna; zakupoholizm sieciowy; osobowość gracza i inne już opisane lub wciąż definiowane przez naukę zjawiska wirtualne.
  • Charakterystyka porównawcza komunikacji wirtualnej i komunikacji realnej.
  • Charakterystyka funkcjonowania digital baby.
  • Homo digital - deformacja czy ewolucja przyrodzonego modelu rozwoju człowieka.
  • Kodeks etyczny psychologa w kontekście pracy w wirtualnej przestrzeni

 

 

 

Teaching methods

  1. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
  2. Dyskusja problemowa.
  3. Praca w grupach.
  4. Praca indywidualna.
  5. Analiza przypadku.
  6. Symulacja sesji pomocy psychologicznej 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena wypadkowa z aktywności podczas zajęć (20% oceny) oraz z oceny uzyskanej po wypełnieniu testu wiedzy (80% oceny).

Recommended reading

  1. M.R. Jabłońska. Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź  2018.
  2. J.Jastrzębska: Internet jako miejsce nawiązywania relacji interpersonalnych. Grupy społeczne w obszarze cyberprzestrzeni. "Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio" tom 42 nr 2 2020.
  3. L. Sendal-Jagusiak: Pokolenie „always on” – psychologiczne i społeczne funkcjonowanie młodzieży korzystającej z nowych mediów "Ars Educandi" tom 17 nr 17 2020.

Further reading

Frank J. Robertz, Atte Oksanen, Pekka Räsänen: Viktimisierung junger Menschen im Internet: Leitfaden für Pädagogen und Psychologen. Springer. Wiesbaden 2016.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:05)