Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią diagnozy organizacyjnej oraz przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej identyfikacji problemów w organizacji. Student zostanie wyposażony w praktyczną i teoretyczną wiedzę z zakresu celów diagnozy, ilościowych i jakościowych metod gromadzenia danych dla potrzeb organizacji. Po zapoznaniu się z materiałem wykładów i ćwiczeń student potrafi trafnie diagnozować problem organizacyjny oraz systemowo analizować jego źródła i treści programów naprawczych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii pracy.
Zakres tematyczny
Problematyka wykładów:
Przedmiot diagnozy organizacyjnej
Diagnozowanie w organizacji, podstawowe metody i narzędzia stosowane w psychologii biznesu.Gromadzenie danych jakościowych (wywiady i obserwacje zachowań organizacyjnych), metody mieszane.
Metody ilościowe w diagnozowaniu organizacyjnym: badania kwestionariuszowe (zalety i ograniczenia)
Indeks rzeczowy problemów organizacyjnych - przegląd w zależności od charakteru organizacji
Planowanie procesu diagnostycznego. Etapy DO
Problematyka przywództwa jako kluczowy problem organizacyjny, style przywództwa i centralne tendencje w realizacji stylów
Aspekt etyczny diagnozy organizacyjnej.
Ciągła ewaluacja procesu diagnozy organizacyjnej w kontekście globalizacyjnych zmian środowiska pracy.
Problematyka ćwiczeń
Pomiar zjawisk występujących w organizacji: charakter relacji w zespołach pracy,
Tworzenie korzystnej atmosfery wsparcia i "zdrowej" rywalizacji
Lojalność pracowników jako problem organizacyjny; formy warsztatowe nastawione na podniesienie poziomu lojalności
Problematyka optymalnego zaangażowania pracowników, metody badania wydajności pracy
Przykłady diagnozy oddzielnych problemów organizacyjnych, analiza systemowa treści problemów organizacyjnych
Metody, techniki i formy przygotowania programów naprawczych dla organizacji o zróżnicowanych charakterze pracy
Innowacyjne metody i formy prac konsultingowych sprzyjająca wydobywaniu potencjału z zespołów pracowniczych w kontekście zapobiegania problemów organizacyjnych
Lider w zespole - pozytywne i negatywne przykłady.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, praca w grupie, studium przypadku, dyskusja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin pisemny - przygotowanie pisemnego projektu zaliczeniowego, którego treścią jest identyfikacja wybranego problemu organizacyjnego, przedstawienie jego przyczyn i czynników podmiotowych i organizacyjnych.
Ocena z ćwiczeń: podstawą oceny jest przygotowanie projektu, polegającego na propozycji diagnozy problemu organizacji - ocena projektu; ocena warunkowana jest także aktywnością studentów - indywidualną i /lub grupową, możliwą do zdobycia podczas dyskusji i analizy i omówienia tekstów naukowych.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ze wszystkich zajęć wchodzących w skład przedmiotu oraz oceny z ewentualnego egzaminu, zgodnie z zasadą:
od 2,55 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Zgodnie z § 26 pkt 3 Regulaminu Studiów UZ ocena końcowa nie może być niższa od najniższej, ani wyższa od najwyższej z ocen zajęć wchodzących w skład tego przedmiotu. Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku egzaminowania.
Literatura podstawowa
Stocki, R. (2012). Diagnoza organizacji od A do Z.Praktyczny podręcznik diagnozy dla konsultantów, trenerów i menedżerów. Warszawa: Wolters Kluwer.
Hensel, P. (2010). Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy. Gliwice: Helion.
Chirkowska-Smolak T., Psychologiczna diagnoza zachowań i zjawisk w organizacji, w: Rożnowski B., Fortuna P., Psychologia biznesu, Warszawa, PWN, 2020.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.