SylabUZ

Generate PDF for this page

Monographic lecture I B - Psychology of rehabilitation - course description

General information
Course name Monographic lecture I B - Psychology of rehabilitation
Course ID 14.4-WP-PSChM-WMPR1B
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z historią rehabilitacji, jako procesu powrotu do zdrowia i przywracania, modyfikowania i/lub zastępowania utraconych wskutek urazu lub procesu chorobowego funkcji.  Podczas zajęć poruszana jest tematyka najważniejszych pojęć i koncepcji teoretycznych, psychologiczne aspekty bardzo indywidualnego procesu doświadczania straty, a następnie wysiłku zmierzającego do odzyskaniem zdrowia i optymalnego poziomu funkcjonowania.  Dodatkowo, związki rehabilitacji z innymi naukami – przyrodniczymi, humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem psychologii, oraz analiza modeli rehabilitacji i ich wykorzystanie  w pracy z pacjentem.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii klinicznej i społecznej.

Scope

Pojęcie rehabilitacji. Formy rehabilitacji: medyczna , ruchowa , społeczna , zawodowa i pedagogiczna. Charakterystyka rehabilitacji psychologicznej – cele i zasady rehabilitacji w tym wymiarze. Biomedyczne i humanistyczne podejście do osób z niepełnosprawnością oraz biopsychospołeczny model niepełnosprawności. Rozważania na temat niejednoznaczności pojęć: niepełnosprawność i upośledzenie. upośledzenie. Modele i koncepcje psychologiczne w rehabilitacji. Problemy specyficzne: deprywacja potrzeb, ograniczenia aktywności, percepcja ciała, bólu i lęku, życie seksualne, samorealizacja, stygmatyzacja. Integracja i problemy społeczne osób z niepełnosprawnością. Rehabilitacja i rewalidacja. Rehabilitacja psychologiczna w różnych dziedzinach medycyny. Poglądy i osiągnięcia polskiej szkoły rehabilitacji. Współczesne koncepcje rehabilitacji na świecie.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, elementy wykładu konwersatoryjnego.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. Standardowa struktura testu zaliczeniowego:

- 60% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, 

- 40% pytań stanowią pytania otwarte.

Pytania są sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na wykładzie.

W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.

Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona  na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania rozwiązań sytuacji problemowych.

Recommended reading

  • Kowalik, S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa.
  • Kowalik, S. (2018). Stosowana Psychologia Rehabilitacji.  Warszawa, Scholar.

Further reading

  • Parker, Randal.M.; Szymanski, Edna, Mora. (1998).  Rehabilitation Counseling. Basics and Beyond. Austin, Texas. ProEd
  • Dyck, Diane, E.G. (2002). Disability Management. Theory, Strategy and Industry Practice. Canada. Butterworths

 

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 20:22)