SylabUZ

Generate PDF for this page

Monographic lecture II B - stress, adaptation and quality of life - course description

General information
Course name Monographic lecture II B - stress, adaptation and quality of life
Course ID 14.4-WP-PSChM-WMSA2B
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest

zapoznanie się studentów z problematyką jakości życia w kontekście radzenia sobie ze stresem.

poznanie przez studentów procesów warunkujących zachowania w sytuacjach nowych, trudnych i nietypowych

oraz zapoznanie studentów z procesami odpowiedzialnymi za skuteczne i twórcze uruchamianie zasobów i mechanizmów kompensacyjnych

kształtowanie umiejętności wykorzystania tej wiedzy w praktyce.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, psychologii zdrowia, psychologii klinicznej oraz psychologii twórczości.

Scope

Psychologiczne sposoby ujmowania stresu: jego mechanizmy biologiczne i psychologiczne. Czynniki wywołujące stres: stresory, wydarzenia życiowe, traumy, sytuacje trudne. Psychologiczne ujęcia działań wobec stresu (readaptacji), ujmowanych w kategoriach stylu lub strategii działania. Następstwa stresu i ich znaczenie dla jakości życia, chorób somatycznych, zaburzeń zachowania.  Moderatory stresu: predyspozycje indywidualne i wsparcie społeczne oraz możliwości działań profilaktycznych.

Teaching methods

Wykład, case study, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie pozytywnej oceny z pracy pisemnej oraz oceny aktywnosci w trakcjie zajec (praca indywidualna i w grupach)

Zakresy tematyczne pracy (do wyboru przez studenta) przedstawia prowadzący/prowadząca.

oceniana jest formalna strona pracy (10%), opis problemu w  oparciu o materiał z literatury obowiazkowej (50%), propozycja  rozwiązanie problemu (40%)

Recommended reading

Bokszczanin, A. (2015). Postresowy wzrost i psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży po doświadczeniach klęski powodzi. Opole: Uniwersytet Opolski.

Chirkowska-Smolak, T. (2009). Organizacyjne czynniki wypalenia zawodowego. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXXI (4 ).

Doliński, D. (red.) (2011). Dynamika emocji; teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen, I. (2016). Kliniczna psychologia zdrowia. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 517‒540.

Heszen, I., Sęk, H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 681‒734.

Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Terelak, J.F. (2017). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Further reading

Konczelska, K., Sikora, J. (2017). Potraumatyczny wzrost, wsparcie społeczne i zdrowie psychiczne w sytuacji doświadczenia śmierci dziecka. Humanum. Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne 25(2), 39-51.

Łosiak, W. (2009). Stres i emocje w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła-konsekwencje-zapobieganie. Warszawa: Difin.

Ogińska-Bulik, N. (2016). Negatywne i pozytywne skutki doświadczanych zdarzeń traumatycznych u żołnierzy uczestniczących w misjach wojskowych — rola zasobów osobistych. Psychiatria 13(3), 123–132.

Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Difin.

Sowa, J., Hess, G. (2015). Stres a plastyczność mózgu. Wszechświat (Tydzień Mózgu) 116(1–3), 15-21.

Tennant, Ch. (2001). Work-related stress and depressive disorders. Journal of Psychosomatic Research 5, 697-704.

Norris, F.H., Watson, P.J.,  Friedman, Byrne, Ch.M., Diaz, Kaniasty, K., (2002). 60000 disaster victims speak: Part I and II. An empirical review of the empirical literature, 1981–2001. Psychiatry Interpersonal & Biological Processes 65 (3), 207-239.

Ogińska-Bulik, N. (2013). Negative and positive effects of traumatic experiences in a group of emergency service workers – the role of personal and social resources. Medycyna Pracy 64(4), 463–472.

Karasek, R.A., Baker, D., Marxer, F., Ahlbom, A., Theorell, T. (1981). Job decision latitude, job demands, and cardiovascular disease: A prospective study of Swedish men. AJPH, 71(7), 694-705.

Aldwin, C. (2011). Stress and Coping across the Lifespan. In: S. Folkman, The Oxford Handbook of Stress, Health, and Coping. Oxford: University Press.

Bakker, A.B., Demerouti, E., de Boer, E., Schaufeli, W.B. (2003). Job demands and job resources as predictors of absence duration and frequency. Journal of Vocational Behavior, 62, 341-356.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 17:56)