Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
mgr Piotr Przybylski
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
30
2
-
-
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest wzrost wiedzy teoretycznej z obszaru komunikacji interpersonalnej, pogłębienie wiedzy o sobie, praca uczestników nad własnymi doświadczeniami oraz ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych koniecznych, by skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi podczas studiów, w pracy psychologa, a także życiu codziennym.
Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej (ćwiczeniowej), z naciskiem na praktyczne ćwiczenia i refleksje studentów. Dzięki czemu możliwe będzie przeżycie różnych form warsztatowych zarówno z poziomu interpersonalnego jak i intrapersonalnego oraz sprawdzenie wynikających z nich konsekwencji w obszarze wewnątrzpsychicznym oraz relacyjnym. Ponad to umożliwi to uczenie się nowych zachowań przez doświadczenie własne.
Ważnym aspektem treningu jest również umożliwienie studentom samooceny umiejętności istotnych w kontaktach interpersonalnych poprzez proponowanie praktycznych ćwiczeń. Rozwój świadomości doświadczanych emocji oraz budowanie zdolności do komunikowania własnych stanów afektywnych przeżywanych w relacjach z innymi. Rozpoznawanie własnych wzorców funkcjonowania w interakcjach indywidualnych i grupowych oraz budowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji interpersonalnych.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów: Podstawy pomocy psychologicznej, Komunikacja interpersonalna, Podstawy pracy grupowej, Podstawy pracy praktycznej (obserwacja, rozmowa psychologiczna, wywiad), Psychologia osobowości, Psychopatologia, Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia emocji i motywacji, Psychologia społeczna, Psychologia rodziny, Psychologia zdrowia
Zakres tematyczny
Wprowadzenie w tematykę komunikacji interpersonalnej, omówienie warsztatu i warunków zaliczenia.
Zawieranie kontraktu grupowego (reguły i zasady) regulującego przebieg warsztatów grupowych i funkcjonowania uczestników w grupie. Zapoznanie z członkami grupy oraz przedstawienie się.
Wprowadzenie w koncepcje analizy transakcyjnej Erica Berne’a i jej praktyczne zastosowanie: model funkcjonalny, ekonomia znaków rozpoznania, typy transakcji, koncepcja gier psychologicznych, pojęcie ról skryptowych (trójkąt dramatyczny).
Budowanie umiejętność rozpoznawania własnych kompetencji, emocji, postaw wobec określonych problemów psychologicznych.
Rozwój kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej. Trening pokonywania barier komunikacyjnych. Umiejętność czytelnego komunikowania się i odbierania komunikatów oraz udzielania i odbierania pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych.
Budowanie wiedzy o własnych zjawiskach wewnętrznych (trening uważności, rozpoznawanie własnych stanów wewnętrznych, poszerzanie wrażliwości na różne modalności).
Analiza automatycznych myśli i przekonań.
Analiza własnych zasobów i ograniczeń w przygotowaniu do pracy w zawodzie psychologa.
Metody kształcenia
Wykład wprowadzający.
Metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, praca w grupach.
Metody aktywne: praca w kręgu, praca w parach i trójkach, praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia:
A. Obecność: nieobecność na więcej niż 2 zajęciach skutkuje nie zaliczeniem przedmiotu.
B. Ocena wystawiana jest na podstawie: 1.) aktywnego uczestnictwa studenta w zajęciach oraz ćwiczeniach i doświadczeniach – (ocena w skali od 5 do 2, gdzie 2 oznacza brak aktywności), 2.) ocena formująca – rozmowy na temat aktualnie zachodzących procesów w grupie z odniesieniem do indywidualnego w nim udziału każdej/każdego z uczestników treningu; 3.) przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu podczas zajęć (przygotowanie projektu).
Literatura podstawowa
Wybrane rozdziały poniższych pozycji:
Argyle, M., (2001). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN
Cermak, T., L., Rutzky, J. (1998). Czas uzdrowić swoje życie. Przewodnik do pracy nad sobą. Warszawa: PARPA.
Efron, P., R. (2020). Życie ze złością. Odzyskaj spokój i kontrolę nad swoim życiem. Gdańsk: GWP.
Egan, G. (2001). Uczestnictwo w treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny. Warszawa: PTP SPP
Frączek, A. (2020). Psychoterapia indywidualna adolescentów w analizie transakcyjnej. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A. R. Borkowska (red.), Psychologia Kliniczna dzieci i młodzieży (s. 879 – 898). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
Harris, T., (2009). Ja jestem OK – ty jesteś OK. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Johnson, D., (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Wydaw. Instytutu Psychologii Zdrowia i Trzeźwości PTP.
Larsen, E. (2000). Od gniewu do przebaczenia. Od gniewu do przebaczenia. Jak przezwyciężyć toksyczne emocje, by żyć w zgodzie ze sobą? Gdańsk: GWP.
Mellibruda, J. (1999). Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Miller, R., S. (1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.
Stewart, I., Jones, V. (1996/2016). Analiza Transakcyjna dzisiaj: nowe wprowadzenie. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Aktualna literatura z obszaru tematycznego przedmiotu, podawana bezpośrednio przez prowadzących zajęcia.
Literatura uzupełniająca
Barens, D., (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Warszawa: WSiP,
Bierach, A., J. (1996). Za maską człowiek. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Bradshaw, J. (1995). Powrót do swego wewnętrznego domu. Warszawa: Medium.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. WSiP, Warszawa 1995.
Corey, M., Corey G. (2000). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiT PTP.
Czerska, B., (2001). Porozumiewanie się nauczyciela z uczniem; zniewalanie czy wyzwalanie. [W:] J. Danilewska (red.) Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Forward, S., Frazier, D. (2000). Szantaż emocjonalny. Jak się obronić przed manipulacją i wykorzystaniem. Gdańsk: GWP.
Ge, F., Park, J., & Pietromonaco, P. R. (2022). How You Talk About It Matters: Cultural Variation in Communication Directness in Romantic Relationships. Journal of Cross-Cultural Psychology, 00220221221088934. https://doi.org/10.1177/00220221221088934
Golińska, L. (1996). Tajemnica silnej woli. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Grzesiuk, L., Trzebińska, E., (1983). Jak ludzie porozumiewają się? Warszawa: Nasza Księgarnia.
Grzesiuk, E., Janicka-Szyszko R., Steblecka M. (2005). Komunikacja w szkole. Gdańsk: GWP.
Herman, J., L. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
Rosenberg, M. (2003). Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski & Co.
Sillars, A. L., & Vangelisti, A. L. (2018). Communication: Basic properties and their relevance to relationship research. W The Cambridge handbook of personal relationships, 2nd ed (s. 243–255). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316417867.020
Sills, CH., Fish, S., Lapworth, P. (1999). Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia.
Steward, J. (2007). Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.
Wegscheider-Cruse, S. (2000). Nowa szansa. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Yapko, M. (1999). Kiedy życie boli. Strategiczna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 18:08)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.