SylabUZ

Generate PDF for this page

Crisis intervention - course description

General information
Course name Crisis intervention
Course ID 14.4-WP-PSChM-IK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Sławomir Piotr Baranowski
  • mgr Piotr Przybylski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z tematyką dotyczącą interwencji kryzysowej oraz kształtowanie umiejętności interweniowania w sytuacjach kryzysowych.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii poznawczej, klinicznej i rozwojowej.

Scope

Teoria i praktyka interwencji kryzysowej. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach doświadczanego przez klienta kryzysu np. kryzys utraty, rozwojowy, suicydalny. Strategie postępowania - umiejętności niezbędne przy diagnozie funkcjonowania klienta oraz udzielaniu pomocy/wsparcia w sytuacji kryzysu. Obciążenia w działalności interwencyjnej. 

Teaching methods

Laboratorium: Wykład/projekt z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium pisemne (test z progami punktowymi na podstawie literatury oraz omawianych podczas zajęć zagadnień).

Udział w doświadczeniach: odgrywanie scenek typy (klient-interwent).

Nieobecność na więcej niż 20% zajęć uniemożliwia uzyskanie oceny pozytywnej.

Recommended reading

  1. Badura-Madej, W. (1999). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej (r. 1, 2, 3). Katowice: Biblioteka Pracownika Socjalnego.
  2. James, R.K., Gilliand, B.E. (2008). Strategie interwencji kryzysowej (r. 1, 2, 3). Warszawa: Paramedia.
  3. Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych (Część VI, s. 579 - 611). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  4. Kubacka-Jasiecka, D., Ziarko, M. (2016). Pomoc psychologiczna w różnych typach kryzysu. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (r. 31, s. 673-694). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Further reading

  1. Badura – Madej, W. (red.) (1998). Zeszyty Interwencji Kryzysowej. Nr 6-7/1998. Kraków: Stowarzyszenie Interwencji i Pomocy Psychologicznej VIVOS VOCO.
  2. Bryant, R., A., Harvey, A., G. (2003). Zespół stresu ostrego. Warszawa: PWN.
  3. Dudek, B. (2003). Zaburzenia po stresie traumatyczny. Gdańsk: GWP.
  4. Greenstone, J. (2004). Interwencja kryzysowa. Gdańsk: GWP
  5. Heszen – Niejodek, I. (red.) (1995). Doświadczenie kryzysu - szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń? Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  6. James, B. (2003).  Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Warszawa: PARPA.
  7. Kanel, K. (2019). A Guide to Crisis Intervention. Cengage Learning.
  8. Kubacka – Jasiecka, D., Lipowska – Teutsch, A. (red.) (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej. Kraków: Wydawnictwo ALL.
  9. Lewis, H., J. (1998). Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk: GWP.
  10. Seligman, M., Walker, E., F., Rosenhan, D., L. (2003). Psychopatologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  11. Sęk, H. (red.) (1993). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
  12. Sęk, H., Cieślak, R. (red.) (2004). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 20:16)