SylabUZ
Course name | Psychology of human development in life cycle II |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ2 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Zapoznanie ze specyfiką okresu dorosłości, z poszczególnymi etapami dorosłego życia wraz z ukazaniem doświadczeń związanych z realizacją zadań rozwojowych, wyzwań i przeżywanych kryzysów, wyznaczających normatywny i pozanormatywny rozwój dorosłego człowieka. Wiedza ta ma wspomóc w rozumieniu uwarunkowań i przebiegu rozwoju jednostek u początków dorosłego życia oraz we wczesnej, średniej i późnej dorosłości.
Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej oraz z I części wykładu z psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.
W prezentacji problematyki wyłaniającej się dorosłości, wczesnej, średniej i późnej dorosłości ukazane będą teorie i wyniki badań odnoszące się do wymagań i norm społecznych dotyczących dorosłości, a także wewnętrznych uwarunkowań dylematów, przed którymi staje dorosła jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Spośród ról społecznych szczególny nacisk zostanie położony na role rodzinne oraz psychiczne konsekwencje dla członków rodziny wkraczania młodych dorosłych w samodzielne życie (syndrom pustego gniazda). Omówione będą także sposoby adaptacji osób w późnej dorosłości do okresu emerytalnego. Uwzględnione zostaną zjawiska tzw. bumerangu i efekt pokolenia sandwichowego. Rozbudowany będzie problem ról życiowych młodych dorosłych, z uwzględnieniem relacji przyjaźni, miłości, ról małżeńskich i rodzicielskich, a także znaczenia dla indywidualnego rozwoju oraz dla społeczeństwa fenomenu generatywności.
Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Egzamin testowy. Egzamin jest zaliczony, gdy liczba poprawnych odpowiedzi wynosi co najmniej 50% + 1.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)
Psychologia rozwoju człowieka (2011). Red. J. Trempała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Smolak, L. (1993). Adult development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
Turner, J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa WSiP.
Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Hill R.D. (2009). Pozytywne starzenie się: młodzi duchem w jesieni życia. Warszawa: Laurum.
Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 09:05)