SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development in life cycle II - course description

General information
Course name Psychology of human development in life cycle II
Course ID 14.4-WP-PSChM-PRCwCŻ2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ludwika Wojciechowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie ze specyfiką okresu dorosłości, z poszczególnymi etapami dorosłego życia wraz z ukazaniem doświadczeń związanych z realizacją zadań rozwojowych, wyzwań i przeżywanych kryzysów, wyznaczających normatywny i pozanormatywny rozwój dorosłego człowieka. Wiedza ta ma wspomóc w rozumieniu uwarunkowań i przebiegu rozwoju jednostek u początków dorosłego życia oraz we wczesnej, średniej i późnej dorosłości.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej oraz z I części wykładu z psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia.

Scope

W prezentacji problematyki wyłaniającej się dorosłości, wczesnej, średniej i późnej dorosłości ukazane będą teorie i wyniki badań odnoszące się do wymagań i norm społecznych dotyczących dorosłości, a także wewnętrznych uwarunkowań dylematów, przed którymi staje dorosła jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi. Spośród ról społecznych szczególny nacisk zostanie położony na role rodzinne oraz psychiczne konsekwencje dla członków rodziny wkraczania młodych dorosłych w samodzielne życie (syndrom pustego gniazda). Omówione będą także  sposoby adaptacji osób w późnej dorosłości do okresu emerytalnego. Uwzględnione zostaną zjawiska tzw. bumerangu i efekt pokolenia sandwichowego. Rozbudowany będzie problem ról życiowych młodych dorosłych, z uwzględnieniem relacji przyjaźni, miłości, ról małżeńskich i rodzicielskich, a także znaczenia dla indywidualnego rozwoju oraz dla społeczeństwa fenomenu generatywności.

 

 

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Egzamin testowy. Egzamin jest zaliczony, gdy liczba poprawnych odpowiedzi wynosi co najmniej 50% + 1.

Recommended reading

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. (fragmenty)

Psychologia rozwoju człowieka  (2011). Red. J. Trempała. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Smolak, L. (1993). Adult development. Prentice-Hall, Englewood Cliffs.

Turner, J. S., Helms D. B. (1999), Rozwój człowieka. Warszawa WSiP.

 

Further reading

Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Hill R.D. (2009). Pozytywne starzenie się: młodzi duchem w jesieni życia. Warszawa: Laurum.

Pietrasiński, Z. (1990). Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Wojciechowska, L. (2005). Teoria dobrostanu w badaniach rozwojowych nad rodziną: dobrostan rodziców w stadium pustego gniazda. Psychologia Rozwojowa, 10, 4, 35-45.

 

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 09:05)