SylabUZ

Generate PDF for this page

Organic tests - course description

General information
Course name Organic tests
Course ID 12.2-WP-PSChM- TOrg
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Konrad Opaliński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- nabycie wiedzy odnośnie zespołów otępienny oraz umiejętności różnicowania konkretnych zespołów otępienny tj. choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu.

- poznanie przesiewowych metod badawczych służących do oceny funkcji poznawczych stosowanych w neuropsychologii oraz praktyce klinicznej

- nabycie umiejętności stosowania przesiewowych metod badawczych

- kształtowanie umiejętności analizowania i tworzenia studium przypadku w kontekście praktyki neuropsychologicznej

Prerequisites

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologicznych mechanizmów zachowania, anatomii, budowy mózgu oraz funkcjonowania wyższych funkcji poznawczych.

Wiedza z przedmiotów: Biologiczne podstawy zachowań, Psychologia procesów poznawczych

Scope

Problematyka laboratorium:

- Znaczenie neuropsychologii w psychologii oraz medycynie

- Podstawowe przesiewowe metody diagnostyczne stosowane w neuropsychologii klinicznej

- Charakterystyka zaburzeń neuropoznawczych w kontekście zaburzeń organicznych

- Starzenie się organizmu a zmiany w funkcjonowaniu procesów poznawczych

- Przegląd chorób, zaburzeń oraz stanów klinicznych o charakterze organicznym: choroba Alzheimera, otępienie czołowo-skroniowe, choroba z ciałami Lewy'ego, otępienia naczyniopochodne oraz otępienia spowodowane urazowym uszkodzeniem mózgu

- Metody kwestionariuszowe służące do przesiewowej oceny funkcji poznawczych:

Mini-Mental State Examination (MMSE) 

Montreal Cognitive Assessment (MoCA) 

Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE-III) 

The Rey-Osterrieth Complex Figure Test (ROCF)

Test Your Memory (TYM Test) 

Clock Drawning Test (CDT)

- Adaptacja kulturowa przesiewowych testów do badania funkcji poznawczych

Teaching methods

Studium przypadku

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest praca zaliczeniowa w formie studium przypadku, sformułowany  na podstawie przeprowadzonych przez studenta badań przy wykorzystaniu poznanych testów do przesiewowej oceny funkcji poznawczych.

Praca zaliczeniowa jest oceniana na podstawie następujących kryteriów:

Ocena bardzo dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają oparcie w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena dobra - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają ugruntowanie w wynikach uzyskanych w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena dostateczna - testy zostały prawidłowo dobrane do założonego celu badania, zostały prawidłowo wykonane, wnioski wyciągnięte na podstawie badań zawierają nieliczne błędy w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski posiadają nieliczne błędy merytoryczne, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest prawidłowa.

Ocena niedostateczna - testy zostały nieprawidłowo dobrane do założonego celu badania, występują błędy w wykonanym badaniu, wnioski wyciągnięte na podstawie badań posiadają znaczne błędy merytoryczne w odniesieniu do uzyskanych wyników w testach, formułowane wnioski nie posiadają oparcia w literaturze przedmiotu, zastosowana terminologia neuropsychologiczna jest nieprawidłowa.

Recommended reading

1. Jodzio, K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Warszawa: Difin.

2. Darby D.,Walsh K. (2016). Neuropsychologia kliniczna. Sopot: Wydawnictwo GWP.

3. Borkowska A, Domańska Ł. (2009). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

4. Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

5. Jarema, M. (red.) (2016). Psychiatria. Warszawa: PZWL.

Further reading

1. Damasio, A. (2011). Błąd Kartezjusza. Warszawa: Rebis.

2. Thorwald, J. (2021). Kruchy dom duszy. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

3. Kolb, B., Whishaw, I. (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology. New York: Worth Publishers.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 29-04-2022 10:08)