SylabUZ
Course name | Intercultural psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-PMK |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Przedmiot pomaga studentom zapoznać się z kluczowymi założeniami psychologii międzykulturowej oraz z koncepcjami, które analizują człowieka jako istotę kulturową.
Podczas zajęć omawiane są interakcje między czynnikami biologicznymi, psychologicznymi oraz społeczno-kulturowymi w procesie kształtowania tożsamości kulturowej, powstawania norm i stereotypów, oraz w funkcjonowaniu indywidualnym i grupowym. Zajęcia mają wykształcić zdolności dostrzegania i rozumienia psychologicznych i społecznych mechanizmów działających w różnych kulturach oraz wspierać umiejętność ich różnicowania bez konotacji normatywnej. W toku zajęć przedstawione zostaną również aspekty dotyczące psychologicznego zróżnicowania międzykulturowego. Dodatkowym celem przedmiotu jest kształtowanie postawy akceptacji i/lub tolerancji dla różnic kulturowych oraz zainteresowania poznawaniem innych kultur, ich wartości i norm.
Wiedza z psychologii ogólnej.
Specyfika teoretyczna i empiryczna psychologii międzykulturowej – porównanie z psychologią głównego nurtu.
Znaczenie psychologii międzykulturowej w historii myśli psychologicznej.
Sposoby rozumienia kultury jako kluczowej kategorii w psychologii międzykulturowej
Najważniejsze paradygmaty psychologii międzykulturowej
Podstawowe teorie obecne w badaniach międzykulturowych
Specyfika badań międzykulturowych
Najważniejsza ustalenia empiryczne dotyczące kulturowego zróżnicowania:
Wyzwania praktyczne psychologii międzykulturowej: integracja społeczna w innych kulturach, migracja, wielokulturowość, stereotypy i uprzedzenia względem członków innych kultur, akulturacja. Zakłócenia procesów komunikacji przez czynniki kulturowe – analiza wybranych barier kulturowych w komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz w interakcjach społecznych.
Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, analiza przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Egzamin - odbywa się na podstawie pracy pisemnej, projektu i/lub kolokwium.
W przypadku kolokwium standardowa struktura testu wygląda następująco:
- 60% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru,
- 40% pytań stanowią pytania otwarte.
Pytania sformułowane są w oparciu o zagadnienia omawiane na zajęciach.
W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.
Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania potencjalnych rozwiązań sytuacji problemowych.
Dodatkowo, materiały źródłowe dostępne w internecie, np. TED Talk (www.TED.com)
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 14:35)