SylabUZ

Generate PDF for this page

Stress, difficult situations and job burn out - course description

General information
Course name Stress, difficult situations and job burn out
Course ID 14.4-WP-PSChM- SSTiWZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem wykładu jest:

  • zaprezentowanie studentom koncepcji stresu w ujęciu psychologicznym, medycznym i biologicznym oraz organizacyjnym,
  • prezentacja treści pozwalających na identyfikowanie źródeł stresu, 
  • przedstawienie zagadnień związanych z radzeniem sobie ze stresem, prezentując treści umożliwiające kształtowania umiejętności praktycznego korzystania z wiedzy psychologicznej w celu tworzenia strategii radzenia sobie ze stresem, 
  • zapoznanie studentów z koncepcją sytuacji trudnych oraz zjawiskiem wypalenia zawodowego, jako szczególnego zagrożenia związanego z wykonywaniem zawodu pomocowego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej oraz biologicznych podstaw zachowań człowieka.

Scope

Wykład:

  1. Pojęcie i klasyfikacja sytuacji trudnych, zachowanie człowieka w sytuacjach trudnych.
  2. Stres - pojęcie, geneza badań.
  3. Koncepcje stresu: biologiczne, medyczne, psychologiczne.
  4. Źródła stresu, reakcje na stres i strategie radzenia sobie ze stresem.
  5. Stres w środowisku pracy, przyczyny i konsekwencje oraz metody radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy. 
  6. Syndrom wypalenia zawodowego: wybrane modele teoretyczne, uwarunkowania oraz skutki syndromu wypalenia zawodowego jak również profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego.

Teaching methods

Wykład: konwencjonalny, konwersatoryjny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test końcowy - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach oraz zadanej lektury przedmiotu.

Recommended reading

  • Terelak, J. F. (2017). Stres życia. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

  • Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Sęk, H. (red.). (2010). Wypalenie zawodowe, przyczyny, zapobieganie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta

  • Strelau J., (2000) Temperament a stres: temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: Heszen-Niejodek I, Ratajczak Z. (red.) Człowiek w sytuacji stresu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego;

Further reading

  • Robert J., McCann V. , Zimbardo P. (2017). PSYCHOLOGIA Kluczowe koncepcje T. 5 Człowiek i jego środowisko. Wydawnictwo Naukowe PWN

  • Cichosz A. (2020). Zarządzanie stresem w organizacji. Warszawa: Difin

  •  Sapolsky, R. M., (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. Warszawa: Wyd.Naukowe PWN S.A

  • Konieczny, T., (2014). Stres w organizacji. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

  • Tomiyama, A. J. (2019). Stress and obesity. Annual review of psychology, 70, 703-718.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 15:16)