SylabUZ
Course name | Psychology of health |
Course ID | 14.4-WP-PSChM- PZd |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 5 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy z zakresu psychologii zdrowia oraz rozwijanie umiejętności analizowania i rozumienia istotnych zagadnień psychologii zdrowia, psychologii jakości życia oraz psychologii osób doświadczających choroby somatycznej, zarówno w aspekcie indywidualnym, jak i społecznym. W trakcie zajęć omawiane są zagadnienia indywidualnych zachowań pro- i anty-zdrowotnych, kwestie wymiernej wartości zdrowia w kontekście życia jednostki oraz ekonomii społeczeństwa. Dodatkowym celem przedmiotu jest pokazanie relacji między osiągnięciami nauki we wskazanych obszarach, a psychologią stosowaną.
Wiedza z zakresu przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w ciągu życia, psychologia osobowości, wprowadzenie do psychologii klinicznej.
Wykłady: Pojęcie zdrowia i choroby: koncepcje i modele zdrowia, holistyczne ujęcie zdrowia, podejście patogenetyczne i salutogenetyczne. Postawy prozdrowotne i czynniki sprzyjające zdrowiu: aktywność fizyczna, nawyki żywieniowe, zasoby osobiste i społeczne, koncepcje zdrowia duchowego i dobrostanu. Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość, uzależnienia, stres. Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia. Jakość życia osób starszych oraz osób niepełnosprawnością: stereotypy i uprzedzenia, lęk przed chorobą i śmiercią. Modele aktywizacji osób z ograniczeniami funkcjonalnymi spowodowanymi procesem chorobowym.
Ćwiczenia: Kształtowanie postaw prozdrowotnych - czynniki sprzyjające zdrowiu: program optymalnej aktywności fizycznej, zdrowa dieta schematy odżywiania. Zjawiska ryzykowne dla zdrowia: otyłość i jej psychologiczne korelaty, jakość życia osób otyłych, stres jako czynnik zagrażający zdrowiu oraz obniżający jakość życia, uzależnienia jako nieadaptacyjne sposoby radzenia sobie ze stresem. Psychologia chorego somatycznie: psychoonkologia, psychoprofilaktyka i leczenie chorób układu krążenia. Psychosomatyka. Choroby współczesności.
Wykłady, studium przypadku, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.
Zaliczenie wykładu:
Egzamin - odbywa się na podstawie pisemnej pracy kontrolnej i/lub kolokwium (testu) zaliczeniowego. W przypadku kolokwium, struktura testu zaliczeniowego jest następująca: :(1) 80% pytań stanowią pytania zamknięte, jednokrotnego wyboru, (2) 20% pytań stanowią pytania otwarte.
Zaliczenie ćwiczeń:
Zaliczenie kolokwium: - pytania sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach.
W celu uzyskania zaliczenia, student powinien zdobyć minimum 60% punktów. Progi ocen z testu: 60-64% 3,0; 65-69% 3,25; 70-74% 3,5; 75-79% 3,75; 80-84% 4,0; 85-89% 4,25; 90-94% 4,5; 95-97% 4,75; 98-100% 5,0.
Ocena uzyskana przez studenta może być podwyższona na podstawie indywidualnej i zespołowej aktywności studenta podczas zajęć, weryfikowanej w toku dyskusji; analizy przypadków, identyfikowania oraz projektowania potencjalnych rozwiązań sytuacji problemowych.
Dodatkowo, materiały źródłowe dostępne w internecie, np. TED Talk (www.TED.com)
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 03-04-2023 15:11)