SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of work of school psychologist: psychological assistance to students with learning difficulties - course description

General information
Course name Methodology of work of school psychologist: psychological assistance to students with learning difficulties
Course ID 14.4-WP-PSChM-PPUzTU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Urszula Gembara
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

-wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom skutecznej pomocy psychologicznej.

Prerequisites

Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia i psychologia ogólna.

Scope

Problematyka wykładu:

Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych

Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.

Działania diagnostyczne i postdiagnostyczne szkoły i poradni psychologiczno-pedagogicznej (opiniowanie i orzecznictwo) wobec uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).

Specyficzne zaburzenia uczenia się jako jednostka kliniczna 

 

Problematyka ćwiczeń:

Psychologiczna diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

model pracy z uczniem przewlekle chorym,

model pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania oraz matematyki,

model pracy z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym,

model pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym.

 

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach, praca z książką,metody aktywne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe  formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 50% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywną.

Wykład: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej lub ustnej. Student musi uzyskać minimum 5% punktów, aby uzyskać ocenę pozytywna.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

Czabała Cz., Kulesza K.( red.)  Poradnictwo psychologiczne. Warszawa, 2015

GrzegorzewskaI., Cierpiałkowska  L., Borkowska A.R., Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. warszawa 2020

Podnoszenie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli. Wydawnictwo MEN 2010

Further reading

  • Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001Gembara U. ( 2018),

  • Gembara U.Creativity in pre-school  children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 2018

  •  Mackintosh N.J.,  Colman A.M., Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002

  • Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005

  • Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009

  • literatura zalecana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 15:42)