SylabUZ

Generate PDF for this page

Selected aspects of adult psychological development - course description

General information
Course name Selected aspects of adult psychological development
Course ID 14.9-WP-PSChM-WARPCzD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest rozpoznanie obszarów i możliwych kierunków rozwoju człowieka dorosłego oraz wypracowanie sposobów identyfikowania, motywowania i wspomagania indywidualnych ścieżek rozwojowych.

Prerequisites

Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, Psychologia osobowości oraz Psychopatologia rozwoju.

Scope

Wykład:

1. Potencjał rozwojowy człowieka dorosłego: czynniki determinujące rozwój. Ciągłość rozwoju- wpływ zadań rozwojowych z okresów dzieciństwa i adolescencji na jakość życia w dorosłości.

2. Wchodzenie w dorosłość: etap „stającej się dorosłości” w koncepcji J. Arnetta.

3. Stadialność rozwoju w dorosłości: zadania rozwojowe, kryzysy rozwojowe w dorosłości (wg E. Eriksona, D.L. Levinsona).

4. Rozwój poznawczy człowieka dorosłego: myślenie postformalne, możliwości poznawcze. Mądrość jako osiągnięcie rozwojowe wieku dorosłego.

5. Rozwój moralny człowieka dorosłego: Rozwój sądów moralnych w dorosłości, różnice między kobietami i mężczyznami w zakresie rozumowania moralnego (koncepcje L. Kohlberga i C. Gilligan), rozstrzyganie dylematów moralnych, rola uczuć w rozwoju moralnym , empatia a rozwój moralny.

6. Rola uczuć w rozwoju: tworzenie więzi emocjonalnych i seksualnych, postawy obronne w relacjach, style komunikowania się, trudności w komunikowaniu się osób dorosłych, gry psychologiczne w relacjach interpersonalnych. .

7. Różnice indywidualne w rozwoju: zdolności, temperament – determinanty aktywności w dorosłości; różnice w zakresie schematów adaptacyjnych- ich biologiczne i środowiskowe uwarunkowania.

8. Człowiek dorosły w poszukiwaniu szczęścia - co wniosła psychologia pozytywna do wiedzy o uwarunkowaniach szczęśliwego życia.

9.  Rola samoświadomości w rozwoju: pamięć autobiograficzna a świadomość własnego rozwoju, wspomnienia autobiograficzne, czynnik autonomiczny jako „trzeci czynnik rozwojowy”, rozwój w dorosłości jako proces indywiduacji.

10. Istota rozwoju człowieka dorosłego w koncepcjach narracyjnych: koncepcja ja dialogowego, koncepcja narracyjnej tożsamości, przewartościowanie doświadczeń życiowych, skrypty życiowe, kulturowy kontekst tworzenia autonarracji. Indywidualność w rozwoju: indywidualny potencjał rozwojowy, indywidualny styl życia, indywidualna struktura życia.

11. Wspieranie rozwoju człowieka dorosłego w ujęciu fenomenologicznym. Rola rozwojowego podejścia w terapiach niedyrektywnych (psychoterapia skoncentrowana na kliencie wg C. Rogersa, psychoterapia Gestalt F. Perlsa).

12. Rozwój duchowy człowieka: obszary rozwoju duchowego (twórczość, moralność , religijność), rozwój religijny człowieka (koncepcja J. Fowlera).
13. Rozwój człowieka według psychologi egzystencjalnej: Człowiek jako byt egzystencjalny, dylematy egzystencji ludzkiej, lęk egzystencjalny, człowiek wobec sytuacji granicznych, poszukiwanie sensu w cierpieniu (logoteoria i logoterapia wg V. Frankla), doświadczenie samotności. Rozwój osobowy: rola wartości w rozwoju, przewartościowanie i wielopoziomowość w procesie rozwojowym, światopogląd, motywacja istnienia.

 

 

Teaching methods

Wykład z prezentacją multimedialną, Wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład kończy się egzaminem pisemnym (dwa pytania otwarte). Kryteria oceny z egzaminu obejmują zarówno  znajomość treści poruszanych podczas wykładów, jak i umiejętność ich samodzielnej analizy i wyciągania praktycznych wniosków. Aktywność studentów podczas dyskusji może podnieść ocenę z egzaminu  o 0,5 stopnia.

Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z wykładu.

 

 

Recommended reading

1. Czyżowska D. (2004), Płeć a etyka troski i etyka sprawiedliwości, Psychologia Rozwojowa, tom 9, nr 1.

2. Garstka T., Teoria i praktyka terapii Gestalt,  http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/1036-teoria-i-praktyka-terapii-gestalt-czesc-i-elementarne-wprowadzenie.html, dostęp: 27.04.2018.

3. Lipska, A., Zagórska, W. (2011). „Stająca się dorosłość” w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia, Psychologia Rozwojowa, 1, 9-21.

4. Mróz A. (2015), Możliwości ukierunkowanego rozwoju emocjonalnego osób dorosłych, "Dyskursy Młodych Andragogów " ,16, s. 35--46.

5. Socha P. (red.) (2000), Duchowy rozwój człowieka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

6. Tokarska U. (2001), Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia ,W: J . Trzebiński (red.),  Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. 

Further reading

1. Davidson R.J. , Begley S.H. (2012), The emotional life of your brain. London: Hudson Streey Press.

2. Łoś Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

3.Mróz A. (2008), Rozwój osobowy człowieka, Lublin: KUL.

4.Straś- Romanowska M. (1992). Rozwój osobowości człowieka dorosłego: od adaptacji do autotranscendencji. W: M. Dąbek (red.) Perspektywy rozwoju psychologii w Uniwersytecie Wrocławskim (t.38, s.41-53). Wrocław: Wydawnictwo U Wr.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 17:55)