SylabUZ

Generate PDF for this page

Addiction prevention in education - course description

General information
Course name Addiction prevention in education
Course ID 14.0-WP-PSChM-PUOR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem kursu jest zapoznanie studentów z problematyką uzależnień, ich fenomenologią, epidemiologią, rodzajem szkód, jakie przynoszą, a w szczególności ze sposobami ich zapobiegania i leczenia.

Prerequisites

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Scope

Wykłady: Podstawowe zagadnienia związane z psychologią uzależnień. Uzależnienia : definicje i teorie; pojęcie nałogowych zachowań. Specyfika uzależnień od substancji psychoaktywnych. Uzależnienia behawioralne: rodzaje, symptomy, czynniki ryzyka i czynniki ochronne. Dzieci i młodzież a uzależnienia substancjalne i niesubstancjalne.  Profilaktyka uzależnień – typy profilaktyki i poziomy profilaktyki. Profilaktyka a promocja zdrowia. Ewolucja poglądów na temat profilaktyki uzależnień – konsekwencje praktyczne wynikające z najnowszych badań.Podstawy prawne działań profilaktycznych w szkole. 

Ćwiczenia: Konstruowanie programów profilaktycznych, monitoring i ewaluacja programów profilaktycznych - zasady, formy, metody oddziaływań profilaktycznych. 

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, pogadanka, praca z podręcznikiem, ćwiczenia. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie odbywa się na podstawie kolokwium zaliczeniowego, pracy kontrolnej (projektowej) i/lub prezentacji, aktywności na zajęciach. 

Zaliczenie wykładów odbywa się na podstawie sprawdzianu pisemnego lub pracy pisemnej. Sprawdzian składa się z pytań zamkniętych (zaliczenie  to co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi) i/lub kilku pytań otwartych ocenianych według następujących kryteriów: bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi, wykazując jednocześnie własne przemyślenia i oceny dobry – odpowiedź zasadniczo poprawna, zawiera większość wymaganych treści, poprawna pod względem terminologii, brak  błędów merytorycznych, nie wyczerpuje zagadnienia w sposób bardzo dobry,  dostateczny – student zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, występują nieliczne błędy merytoryczne, niedostateczny-brak odpowiedzi na większość pytań, braki w wiadomościach koniecznych, błędy merytoryczne

Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie aktywności studenta, przygotowania pracy kontrolnej (indywidualnie lub grupowo) dotyczącej wybranego tematu, okresowego sprawdzania wiedzy.

 Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów i ćwiczeń.

 

Recommended reading

  • Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. (2018). Uzależnienia behawioralne. Warszawa: PWN
  • Izdebski, P., Kotyśko, M. (2016). Problemowe korzystanie z nowych mediów. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016
  • Cierpiałkowska, L. (red.). (2006). Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań

  • Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień - alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne

  • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa, 2009

  • Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa, 2003

  • Gaś Z. B. (Red.), Profilaktyka uzależnień, WSiP, Warszawa 1993

  • Gaś Z. B. Szkolny Program Profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja,
    Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2004

  • Gaś Z. B. (Red.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole. Poradnik dla
    szkolnych liderów profilaktyki, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu,
    Warszawa 2004

  • Kałdon B., Profilaktyka alkoholowa w szkole, Wydział Nauk Społecznych KUL,
    Stalowa Wola 2003

  • Kamińska-Buśko B. (Red.), Zapobieganie uzależnieniom uczniów, CMPPP MEN,
    Warszawa 1997

Further reading

  • Klingemann J.I., Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Warszawa, 2010

  • Cierpiałkowska, L. (2000). Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

  • Uzależnienia w praktyce klinicznej. Zagadnienia, Bętkowska- Korpała B (red.), Warszawa, 2009

  • Strategie rozwiązywania problemów uzależnień, Badora S., Mudrecka J. (red.) , Opole, 2006

  • Alkohol i narkotyki w życiu polskiej młodzieży dylematy, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów (red.) , Warszawa, 2002

  • Oraz inna literatura podawana na bieżąco

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 17:04)