SylabUZ

Generate PDF for this page

Sexuality in the era of the internet - course description

General information
Course name Sexuality in the era of the internet
Course ID 14.4-WP-PSChM-SWDI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • mgr Alicja Kozakiewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z różnymi sposobami wykorzystywania Internetu do realizacji potrzeb związanych z seksualnością, ze specyfiką aktywności internautów w tym zakresie, z zagrożeniami jakie niesie kontakt wirtualny, zwłaszcza z ryzykownymi zachowaniami podejmowanymi przez dzieci i młodzież.

Prerequisites

Znajomość rozwoju biologicznego i psychologicznego człowieka. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej oraz socjologii

Scope

  • Seks a Internet – przegląd badań
  • Hiperseksualność w kontekście uzależnień behawioralnych
  • Przekaz medialny dotyczący seksualności.
  • Internet jako źródło wiedzy o seksualności; wirtualne poradnie seksualne
  • Kobiecość i męskość a Internet
  • Poszukiwanie partnera on-line
  • Zdrada w sieci
  • Zachowania seksualne podejmowane z wykorzystaniem Internetu (cyberseks)
  • Komercja seksualna w sieci i za pomocą internetu
  • Pornografia i zagrożenia z nią związane
  • Zagrożenia seksualności płynące z Internetu - agresja elektroniczna, cyberbulling, sexting, grooming, trolling, 
  • Kampanie w internecie w wykorzystujące seksualności człowieka – przekaz, cel, skutki – analiza wybranych

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda grupowa, praca indywidualna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są:

  • ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa
  • ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć 
  • bieżąca kontrola na zajęciach 

Nieobecność należy odrobić w ramach zajęć z inną grupą lub w formie pracy pisemnej o objętości 1 strony A4.

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń

Recommended reading

  1. Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków
  2. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport  z projektu Netochron, (2009),Warszawa, na: www.netochron.pl
  3. Lew-Starowicz Z. (2003), Seks w sieci i nie tylko, Wydawnictwo Medyczne, Kraków
  4. McNair B. (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażenia, Warszawa: MUZA S.A., Warszawskie Wydawnictwo Literackie.
  5. Pyżalski J. (2012), Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Impuls, Kraków
  6. Raport NASK-u (2021) Nastolatki 3.0 

Further reading

  1. Castells M. (2008), Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  2. Cyberprzemoc (2009) Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Nr1 (26), numer tematyczny,  Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa
  3. Izdebski Z., Dec-Pietrowska J., Kozakiewicz A., Mazur J. (2022) What One Gets Is Not Always What One Wants—Young Adults’ Perception of Sexuality Education in Poland. Int. J. Environ. Res. Public Health19, 1366.Krejtz K., (red.), (2009), Diagnoza Internetu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  4. Lew-Starowicz, M. (2016). Patologiczna hiperseksualność. W: Habrat, B. (red.) Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne. Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Warszawa, 2016).
  5. Machimbarrena, J. M., Calvete, E., Fernández-González, L., Álvarez-Bardón, A., Álvarez-Fernández, L., & González-Cabrera, J. (2018). Internet Risks: An Overview of Victimization in Cyberbullying, Cyber Dating Abuse, Sexting, Online Grooming and Problematic Internet Use. International journal of environmental research and public health15(11), 2471. https://doi.org/10.3390/ijerph15112471
  6. Waszyńska K. (2015), W (nie) rzeczywistej relacji z Innym, czyli miłość i seks w cyberprzestrzeni, Wydawnictwo Naukowe UAM Yan, Z. (Red.). (2012)

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:13)