SylabUZ
Course name | Preparing and conducting trainings and psychological workshops |
Course ID | 14.9-WP-PSChM-PiPSiWP |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 10 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Przygotowanie uczestników do samodzielnego projektowania i prowadzenia szkoleń z zakresu szeroko ujmowanej psychologii, rozwój podstawowych kompetencji w zakresie prowadzenia szkoleń. Zapoznanie studentów z różnymi formami pracy grupowej (wykład, warsztat, trening, coaching itp.).
Nabycie umiejętności projektowania (zaplanowanie programu i scenariusza) oraz realizacji szkoleń. Nabycie wiedzy na temat doboru adekwatnych metod szkoleniowych do zaplanowanych celów warsztatu oraz umiejętności ich prawidłowej realizacji w czasie szkolenia. Nabycie umiejętności pracy z grupą szkoleniową. Nabycie umiejętności przeprowadzenia diagnozy potrzeb szkoleniowych i dokonania ewaluacji szkolenia.
Brak.
Potrzeba szkoleń, ich rodzaje - przyczyny rosnącej potrzeby szkoleń, czym różnią się szkolenia od innych działań, trzy zasadnicze rodzaje szkoleń: zamknięte, otwarte, realizowane w ramach projektów społecznych, przebieg cyklu szkoleniowego w przypadku każdego z rodzajów szkoleń.
Specyfika nauczania osób dorosłych i dzieci- idea kontynuowania edukacji przez całe życie, różnice między uczeniem się dorosłych a uczeniem się dzieci wg M.Knowlesa, koncepcja uczenia się przez doświadczenie D.Kolba.
Analiza potrzeb jako element przygotowania szkolenia - dlaczego jest potrzebna i czemu służy analiza potrzeb, etapy analizy potrzeb w szkoleniach zamkniętych, badania rynku w szkoleniach otwartych, analiza potrzeb społecznych w przygotowywaniu projektów społecznych.
Projektowanie szkoleń - elementy projektu szkolenia, definiowanie celów szkoleniowych, dobór treści, wybór metod, dobór trenerów, decyzja co do miejsca szkolenia, projektowanie działań promocyjnych, planowanie metod oceny i działań poszkoleniowych.
Metody nauczania - metody pracy z grupą: wykład, dyskusja, analiza przypadku, odrywanie ról, gry i symulacje; metody uczenia się na stanowisku pracy: uczenie się indywidualne, coaching, mentoring, active learning; metody e-learningowe.
Praca z grupą - tworzenie klimatu pracy grupowej, dynamika grupy, praca z grupą i podgrupami, aranżacja przestrzeni dla pracy grupowej, problemy etyczne w pracy trenera.
Ocena efektów i jakości szkolenia - model oceny szkoleń, schematy realizacji oceny efektywności szkoleń, działania po szkoleniu, kalkulacja kosztów i zysków ze szkolenia.
Specyfika pracy psychologa w trakcie prowadzenia szkoleń/warsztatów.
Specyfika prowadzenia szkoleń online oraz metody oceny efektywności kształcenia online.
Ćwiczenia projektowe, dyskusja i praca w grupach, praca z tekstem, analiza przypadku.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział w zajęciach wyrażający się prowadzeniem próbek szkoleniowych (ocena min. 60%).
Pomyślne zaliczenie kolokwium (ocena min. 60%).
Praca semestralna / Konspekt - opracowanie autorskiego scenariusza szkolenia (ocena min. 60%).
Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia ocen z kolokwium i przygotowanego konspektu szkolenia i oceny za przeprowadzenie próbki szkolenia.
Ocena końcowa = (k +p +s)/3
gdzie:
k – oceny z kolokwium (w %) / p – ocena za pracę semestralną (w %) / s - ocena za przeprowadzenie próbki szkolenia (w %)
Obowiązują następujące kryteria ocen:
ocena bardzo dobra (5) 91-100%
ocena dobra plus (4,5) 85-90,9%
ocena dobra (4,0) 75-84,9%
ocena dostateczna plus (3,5) 70-74,9%
ocena dostateczna (3) 60-69,9%
ocena niedostateczna (2,0) 0-59,9%
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna nieobecność;
1. Łaguna M. (2004). Szkolenia. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
2. Kozak A., Łaguna M., (2018). Metody prowadzenia szkoleń. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
3. Rae L. (2022). Planowanie i projektowanie szkoleń. Nieoczywiste
4. Andrzejczak A. (2013). Projektowanie i realizacja szkoleń. PWE.
5. Rogers J. (2021). Coaching. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
1. Sloman M. (2010). Nowe zjawiska w świecie szkoleń. ABC - Wolters Kluwer Business.
2. Boydell T. i Leary M. (2006). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Oficyna Ekonomiczna
3. Bramley P. (2011). Ocena efektywności szkoleń. ABC-Wolters Kluwer business.
4. Kossowska M. i Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna
5. Clark R.C. (2020). Evidence-Based Training Methods: A Guide for Training Professionals American Society for Training & Development.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 20:22)