SylabUZ

Generate PDF for this page

Preparing and conducting trainings and psychological workshops - course description

General information
Course name Preparing and conducting trainings and psychological workshops
Course ID 14.9-WP-PSChM-PiPSiWP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 10
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza, Psychologia kliniczna, Psychologia pracy, organizacji i zarządzania, Psychoseksuologia
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Maria Żochowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie uczestników do samodzielnego projektowania i prowadzenia szkoleń z zakresu szeroko ujmowanej psychologii, rozwój podstawowych kompetencji w zakresie prowadzenia szkoleń. Zapoznanie studentów z różnymi formami pracy grupowej (wykład, warsztat, trening, coaching itp.).

Nabycie umiejętności projektowania (zaplanowanie programu i scenariusza) oraz realizacji szkoleń. Nabycie wiedzy na temat doboru adekwatnych metod szkoleniowych do zaplanowanych celów warsztatu oraz umiejętności ich prawidłowej realizacji w czasie szkolenia. Nabycie umiejętności pracy z grupą szkoleniową. Nabycie umiejętności przeprowadzenia diagnozy potrzeb szkoleniowych i dokonania ewaluacji szkolenia.

Prerequisites

Brak.

Scope

Potrzeba szkoleń, ich rodzaje - przyczyny rosnącej potrzeby szkoleń, czym różnią się szkolenia od innych działań, trzy zasadnicze rodzaje szkoleń: zamknięte, otwarte, realizowane w ramach projektów społecznych, przebieg cyklu szkoleniowego w przypadku każdego z rodzajów szkoleń.

Specyfika nauczania osób dorosłych i dzieci- idea kontynuowania edukacji przez całe życie, różnice między uczeniem się dorosłych a uczeniem się dzieci wg M.Knowlesa, koncepcja uczenia się przez doświadczenie D.Kolba.

Analiza potrzeb jako element przygotowania szkolenia - dlaczego jest potrzebna i czemu służy analiza potrzeb, etapy analizy potrzeb w szkoleniach zamkniętych, badania rynku w szkoleniach otwartych, analiza potrzeb społecznych w przygotowywaniu projektów społecznych.

Projektowanie szkoleń - elementy projektu szkolenia, definiowanie celów szkoleniowych, dobór treści, wybór metod, dobór trenerów, decyzja co do miejsca szkolenia, projektowanie działań promocyjnych, planowanie metod oceny i działań poszkoleniowych.

Metody nauczania - metody pracy z grupą: wykład, dyskusja, analiza przypadku, odrywanie ról, gry i symulacje; metody uczenia się na stanowisku pracy: uczenie się indywidualne, coaching, mentoring, active learning; metody e-learningowe.

Praca z grupą - tworzenie klimatu pracy grupowej, dynamika grupy, praca z grupą i podgrupami, aranżacja przestrzeni dla pracy grupowej, problemy etyczne w pracy trenera.

Ocena efektów i jakości szkolenia - model oceny szkoleń, schematy realizacji oceny efektywności szkoleń, działania po szkoleniu, kalkulacja kosztów i zysków ze szkolenia.

Specyfika pracy psychologa w trakcie prowadzenia szkoleń/warsztatów.

Specyfika prowadzenia szkoleń online oraz metody oceny efektywności kształcenia online.

Teaching methods

Ćwiczenia projektowe, dyskusja i praca w grupach, praca z tekstem, analiza przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach wyrażający się prowadzeniem próbek szkoleniowych (ocena min. 60%). 
Pomyślne zaliczenie kolokwium (ocena min. 60%).
Praca semestralna / Konspekt - opracowanie autorskiego scenariusza szkolenia (ocena min. 60%).

Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia ocen z kolokwium i przygotowanego konspektu szkolenia i oceny za przeprowadzenie próbki szkolenia.
Ocena końcowa = (k +p +s)/3
gdzie:
k – oceny z kolokwium (w %) / p – ocena za pracę semestralną (w %) / s - ocena za przeprowadzenie próbki szkolenia (w %)

Obowiązują następujące kryteria ocen:
ocena bardzo dobra (5) 91-100%
ocena dobra plus (4,5) 85-90,9%
ocena dobra (4,0) 75-84,9%
ocena dostateczna plus (3,5) 70-74,9%
ocena dostateczna (3) 60-69,9%
ocena niedostateczna (2,0) 0-59,9%

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszczalna jest jedna nieobecność;

Recommended reading

1. Łaguna M. (2004). Szkolenia. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

2. Kozak A., Łaguna M., (2018). Metody prowadzenia szkoleń. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

3. Rae L. (2022). Planowanie i projektowanie szkoleń. Nieoczywiste

4. Andrzejczak A. (2013). Projektowanie i realizacja szkoleń. PWE.

5. Rogers J. (2021). Coaching. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Further reading

1. Sloman M. (2010). Nowe zjawiska w świecie szkoleń. ABC - Wolters Kluwer Business.

2. Boydell T. i Leary M. (2006). Identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Oficyna Ekonomiczna

3. Bramley P. (2011). Ocena efektywności szkoleń. ABC-Wolters Kluwer business.

4. Kossowska M. i Sołtysińska I. (2002). Szkolenia pracowników a rozwój organizacji. Oficyna Ekonomiczna

5. Clark R.C.  (2020).  Evidence-Based Training Methods: A Guide for Training  Professionals American Society for Training & Development.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 30-04-2022 20:22)