SylabUZ
Course name | Methodology of work of school psychologist: the role of the psychologist in the child's educational environment |
Course ID | 14.4-WP-PSCh-MPNP- RPSDW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
- opanowanie wiedzy z zakresu wpływu środowiska rodzinnego na rozwój dziecka,
- opanowanie wiedzy z zakresu pracy psychologa w placówkach oświatowych w kontekście różnych obszarów funkcjonowania dziecka,
Student posiada wiedzę z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.
Tematyka wykładów:
Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym (rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Postawy rodzicielskie, rola więzi, nauka kontroli emocji i rozwiązywanie problemów a rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka. Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych . Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą choroba somatyczną.
Analiza środowiska szkolnego i jego znaczenie dla funkcjonowania dziecka: klimat szkoły, postawy nauczycieli, osiągnięcia i trudności szkolne ucznia, znaczenie rywalizacji szkolnej, miejsce i pozycja dziecka w grupie rówieśniczej, komunikacja w szkole.
Tematyka ćwiczeń:
Procedury i dobre praktyki stosowane w działalności psychologicznej w różnych typach placówek oświatowych (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych ).
Diagnoza funkcjonalna dziecka w kontekście edukacji: standardy diagnozy, procedury diagnostyczne, etapy diagnozy.
Projektowanie i prowadzenie działań wspierających środowisko edukacyjne i wychowawcze dziecka.
Kompetencje zawodowe psychologa pracującego w edukacji - w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozwój zawodowy, kształcenie ustawiczne psychologów zatrudnionych w edukacji, superwizja.
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna,
Praca z książką, analiza tekstu, formy aktywne - praca w podgrupach, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Wykład – kolokwium zaliczeniowe w formie testu i/lub formie opisowej. Próg zaliczenia kolokwium i/lub referatu wynosi 60 %.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Brophy J. (1998). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN
Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN
Krasowicz-Kupis G. i in. (2019). Diagnoza psychologiczna dziecka dla potrzeb edukacji. Wyd. Harmonia
Dąbrowska-Jabłońska I. (2002) , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy., Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego
Gembara U. ( 2018), Creativity in pre-school children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń,
Ochmański M. ( 2001)Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci., Lublin: Wyd. UMCS
Plopa M. (2005)., Psychologia rodziny., Elbląg:
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:20)