SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of work of school psychologist: the role of the psychologist in the child's educational environment - course description

General information
Course name Methodology of work of school psychologist: the role of the psychologist in the child's educational environment
Course ID 14.4-WP-PSCh-MPNP- RPSDW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

- opanowanie wiedzy z zakresu wpływu środowiska rodzinnego na rozwój dziecka,

- opanowanie wiedzy z zakresu pracy psychologa w placówkach oświatowych w kontekście różnych obszarów  funkcjonowania dziecka,

Prerequisites

Student posiada wiedzę  z zakresu biologicznych podstaw zachowań i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia.

Scope

Tematyka wykładów:

Analiza środowiska rodzinnego w ujęciu psychologicznym (rodzina jako system, zadania i strategie rodziny, modele funkcjonowania rodzin), pedagogicznym (rodzina, jako istotny element systemu wychowawczego wyznaczający warunki wychowania i rozwoju dziecka) i socjologicznym(analiza środowiska rodzinnego, jako grupy i instytucji wychowawczej funkcjonującej wewnątrz społeczeństwa i stanowiącej jego integralny składnik). Postawy rodzicielskie, rola więzi, nauka  kontroli  emocji i rozwiązywanie problemów a  rozwój kompetencji społeczno- emocjonalnych dziecka.  Analiza warunków rozwoju dziecka w rodzinach dysfunkcjonalnych . Analiza warunków rozwoju i wychowania dziecka w rodzinach z dzieckiem z niepełnosprawności lub przewlekłą  choroba somatyczną. 

Analiza środowiska szkolnego i jego znaczenie dla funkcjonowania dziecka: klimat szkoły, postawy nauczycieli, osiągnięcia i trudności szkolne ucznia, znaczenie rywalizacji szkolnej, miejsce i pozycja dziecka w grupie rówieśniczej, komunikacja w szkole. 

Tematyka ćwiczeń:

Procedury i dobre praktyki stosowane w działalności  psychologicznej w różnych typach placówek oświatowych (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych ). 

Diagnoza funkcjonalna dziecka w kontekście edukacji: standardy diagnozy, procedury diagnostyczne, etapy diagnozy. 

Projektowanie i prowadzenie działań wspierających środowisko edukacyjne i wychowawcze dziecka.

Kompetencje zawodowe psychologa pracującego w edukacji - w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozwój zawodowy, kształcenie ustawiczne psychologów zatrudnionych w edukacji, superwizja. 

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna,

Praca z książką, analiza tekstu, formy aktywne - praca w podgrupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwium zaliczeniowym i/lub referacie (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Wykład – kolokwium zaliczeniowe  w formie testu i/lub formie opisowej. Próg zaliczenia kolokwium i/lub referatu wynosi 60 %.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

Brophy J. (1998). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L. Borkowska A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa: PWN

Krasowicz-Kupis G. i in. (2019). Diagnoza psychologiczna dziecka dla potrzeb edukacji. Wyd. Harmonia

Further reading

Dąbrowska-Jabłońska I. (2002) , Sytuacja szkolna dziecko urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy., Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego

Gembara U. ( 2018), Creativity in pre-school  children in view of their family life W: Creativity and Innovation as Challenges for the Systems of Education - Cross Cultural Perspective,/ ed. by Marzanna Farnicka, Noemi Serrano Diaz, Inetta Nowosad, Toruń, 

Ochmański M. ( 2001)Alkoholizm ojców a sytuacja rodzinna i szkolna dzieci., Lublin: Wyd. UMCS

 Plopa  M. (2005)., Psychologia rodziny., Elbląg: 

 

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 12-04-2023 14:20)