SylabUZ
Course name | Methodology of work of school psychologist: psychological aspects of supporting child development in education |
Course ID | 14.4-WP-PSCh-MPNP-PAWRD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta:
z problematyką wspomagania rozwoju dziecka w kontekście realizowania zadań rozowjoych związnych ze środowiskiem edukacyjnym;
ćwiczenie podstawowych umiejętności diagnozy oraz projektowania interwencji wspomagających rozwoj dziecka jako ucznia oraz niezależnej rozwijającej się jednostki.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia oraz psychologii poznawczej.
Klasyczne i współczesne teorie rozwoju oraz ich aplikacje w życiu szkolnym.
Współczesne teorie uczenia, ich cele i efekty.
Podstawy diagnozy i jej ograniczenia w środowisku szkolnym oraz placówkach edukacyjnych.
Uzdonienia i potrzeby - sposoby diagnozy.
Diagnoza rozojowa, potencjału i diagnoza funkcjonalna w szkole.
Znaczenie zainteresowań i ich rozwoju.
Podstawy projektowania i planowania pracy wspierajacej integralny rozwój ucznia.
Rola oceny i monitoringu w pracy psychologa - nauczyciela.
Planowanie przyszłości, rozpoznawanie wlasnego potencjału oraz tworzenie celów.
Decyzje edukacyjne i doradztwo zawodowe - rozpoznawanie i praca nad (coaching w szkole).
Tworzenie srodowiska sprzyjajacego rozwojowi - zasady.
Komunikacja jako srodek pracy w środowisku z uczniem, innycmi nauczycielami, specjalistami, klasą i rodzicami.
Wykład i ćwiczenia: wykład klasyczny, prezentacje, case study, praca projektowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wyklad - ocena z egzaminu: testu pisemnego z progami punktowymi, zawierajacy pytania problemowe oraz zamknięte.
ćwiczenia - ocena kazda forma weryfikacji wiedzy jest oceniana i musi zostać zaliczona. Projekt - oceniane jest przygotowanie studium przypadku, praca pisemna dotyczy rozwiązania wybranego przez studenta problemu; ocena aktywności na zajęciach dityczy aktywności indywidualnej jak i pracy w grupie. Ocena z ćwiczeń sklada sie w 40 % z projektu, 40% pracy pisemnej, 20% to pozostała aktywność.
Ocena koncowa jest średnią z ocen uzyskanych z egzaminu i ćwiczeń.
Brzezińska, A. I., & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela.
Dyrda, B. (2013). Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi—wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych. Chowanna, 41(2), 245-261.
Gestsdottir, Steinunn, and Richard M. Lerner. "Positive development in adolescence: The development and role of intentional self-regulation." Human Development 51.3 (2008): 202-224.
Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka–metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Jabłoński, S. (2003). Konstruowanie projektu indywidualnej pomocy psychologicznej dla uczniów1. Edukacja, 1 (81), 87-97.Kamińska, A., & Kowalczyk, A. (2016). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym–doniesienie z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 9(33/3), 123-138.
Baumann, K. Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości.
Blakemore S-J., Frith U. 2008, Jak uczy się móżg? Kraków: Wydawnictwo UJ.
Reszta literatury do uzgodnienia w czasie pierwszych zajeć.
Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 18:02)