SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of work of school psychologist: psychological aspects of supporting child development in education - course description

General information
Course name Methodology of work of school psychologist: psychological aspects of supporting child development in education
Course ID 14.4-WP-PSCh-MPNP-PAWRD
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 4
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta:

z problematyką wspomagania rozwoju dziecka w kontekście realizowania zadań rozowjoych związnych ze środowiskiem edukacyjnym;

 ćwiczenie podstawowych umiejętności diagnozy oraz projektowania interwencji wspomagających rozwoj dziecka jako ucznia oraz niezależnej rozwijającej się jednostki.  

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia oraz psychologii poznawczej.

Scope

Klasyczne i współczesne teorie rozwoju oraz ich aplikacje w życiu szkolnym.

Współczesne teorie uczenia, ich cele i efekty.

Podstawy diagnozy i jej ograniczenia w środowisku szkolnym oraz placówkach edukacyjnych.

Uzdonienia i potrzeby - sposoby diagnozy.

Diagnoza rozojowa, potencjału i diagnoza funkcjonalna w szkole.

Znaczenie zainteresowań i ich rozwoju.

Podstawy projektowania i planowania pracy wspierajacej  integralny rozwój ucznia.

Rola oceny i monitoringu w pracy psychologa - nauczyciela.

Planowanie przyszłości, rozpoznawanie wlasnego potencjału oraz tworzenie celów.

Decyzje edukacyjne i  doradztwo zawodowe - rozpoznawanie i praca nad (coaching w szkole). 

 Tworzenie srodowiska sprzyjajacego rozwojowi - zasady.

Komunikacja jako srodek pracy w środowisku z uczniem, innycmi nauczycielami, specjalistami, klasą i rodzicami. 

 

Teaching methods

Wykład i ćwiczenia: wykład klasyczny, prezentacje, case study, praca projektowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wyklad - ocena z egzaminu: testu pisemnego z progami punktowymi, zawierajacy pytania problemowe oraz zamknięte.

ćwiczenia - ocena  kazda forma weryfikacji wiedzy jest oceniana i musi zostać zaliczona.  Projekt - oceniane jest przygotowanie studium przypadku, praca pisemna dotyczy rozwiązania wybranego przez studenta problemu; ocena aktywności na zajęciach dityczy aktywności indywidualnej jak i pracy w grupie. Ocena z ćwiczeń sklada sie w 40 % z projektu, 40% pracy pisemnej, 20% to pozostała aktywność.

Ocena koncowa jest średnią z ocen uzyskanych z egzaminu  i ćwiczeń. 

Recommended reading

Brzezińska, A. I., & Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nauczyciela.

Dyrda, B. (2013). Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi—wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych. Chowanna41(2), 245-261.

Gestsdottir, Steinunn, and Richard M. Lerner. "Positive development in adolescence: The development and role of intentional self-regulation." Human Development 51.3 (2008): 202-224.

Hornowska, E., Brzezińska, A. I., Appelt, K., & Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środowiska w rozwoju małego dziecka–metody badania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Jabłoński, S. (2003). Konstruowanie projektu indywidualnej pomocy psychologicznej dla uczniów1. Edukacja, 1 (81), 87-97.Kamińska, A., & Kowalczyk, A. (2016). Kompetencje diagnostyczne nauczycieli uczniów zdolnych w młodszym wieku szkolnym–doniesienie z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce9(33/3), 123-138.

Further reading

Baumann, K. Psychologia dziecka migrującego w kontekście wielokulturowości.

Blakemore S-J., Frith U. 2008, Jak uczy się móżg? Kraków: Wydawnictwo UJ.

Reszta literatury do uzgodnienia w czasie pierwszych zajeć.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 18:02)