SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Seminarium monograficzne IC - Elementy terapii poznawczej opartej na uważności |
Kod przedmiotu | 14.4--PSChM-SMETPonU1C-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Seminarium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Cele przedmiotu:
- zapoznanie studentów z podstawami terapii poznawczej opartej na uważności,
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy w terapii poznawczej opartej na uważności,
- rozwijanie wiedzy dotyczącej korzyści wynikających ze stosowania technik opartych na uważności,
- poznanie sposobów wykorzystania terapii poznawczej opartej na uważności przy różnych zaburzeniach, szczególnie depresji;
Wymagania wstępne: Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej
Wymagania formalne: wiedza z przedmiotów: Psychologia poznawcza, Psychopatologia rozwoju, Psychologia emocji i motywacji, Diagnoza psychologiczna dorosłego człowieka - studium przypadku
1. Podstawowe założenia terapii Mindfulness –Based Cognitive Therapy
2. Opis podstawowych metod MBCT (skanowanie ciała, medytacja z dźwiękiem, medytacja w pozycji siedzącej, uważny ruch, uważne jedzenie, trening kontaktu z ciałem, trening rozpoznawania uczuć)
3. Poznanie korzyści płynących z medytacji uważności.
4. Zapoznanie się z podstawowymi technikami poznawczymi i ćwiczenie umiejętności ich wykorzystywania (Model ABC Ellisa, rozpoznawanie myśli automatycznych, trenowanie odróżniania myśli od faktów i faktów od interpretacji, restrukturyzacja poznawcza, zniekształcenia poznawcze, klaryfikacja, metody za i przeciw, dialog sokratejski).
5. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z uczuciami, rozwijania zdolności samoregulacji emocji i uwagi, autorefleksji, rozpoznawania myśli, przekonań o niepożądanych konsekwencjach, redukcji stresu.
6. Możliwości wykorzystania terapii poznawczej opartej na uważności w psychoterapii, edukacji i wychowaniu.
Analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, analiza przypadku, dyskusja, rozwiązywanie zadań
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W ramach zaliczenia studenci są zobowiązani do:
Segal Z. V., Williams J., M. G., Teasdale J. D. (2017) Terapia Poznawcza Depresji Oparta Na Uważności (Profilaktyka Nawrotów) Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Williams M., Teasdale J., Zindel S., (2018) Praktyka uważności. Ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Padesky C.A., Greenberged D. (2004) Umysł ponad nastrojem – poradnik terapeuty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Jenny Gu i inni, (2015) How do mindfulness-based cognitive therapy and mindfulness-based stress reduction improve mental health and wellbeing? A systematic review and meta-analysis of mediation studies. Clinical Psychology Review
Kabat-Zinn J., (2021) Życie Piękna Katastrofa. Wydawnictwo Czarna Owca;
Kabat-Zinn J. (2020) Gdziekolwiek Jesteś, Bądź. Wydawnictwo Czarna Owca
Padesky C.A., Greenberged D. (2005) Umysł Ponad Nastrojem – Zmień Nastrój Poprzez Zmianę Sposoby Myślenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Snel E., (2015) Uważność i spokój żabki. Wydawnictwo CoJaNaTo
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 10:49)