SylabUZ

Generate PDF for this page

Popkultura w nowych mediach - course description

General information
Course name Popkultura w nowych mediach
Course ID 09.3--LPKSGP-PKNM-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Popular literature and world creation in games
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Waldemar Gruszczyński
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Poznanie najważniejszych pojęć dotyczących popkultury, związanych z nią trendów oraz kanałów informacyjnych, którymi przenika się świat literatury, filmu, komiksu, sztuki oraz muzyki.

Znajomość najważniejszych elementów wchodzących w skład szeroko rozumianych nowoczesnych mediów. Poznanie rządzących nimi mechanizmów kulturowych oraz cywilizacyjnych. Rozpoznanie wynikających z nich zagrożeń, ale także szans, jakie oferują dla współczesnego odbiorcy.

Zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy światem nowych technologii a popkulturą. Poznanie narzędzi oraz metod, którymi symbolika kultury masowej objawia się w mass mediach, zarówno w celu rozrywkowym, marketingowym lub też propagandowym. 

Poznanie zjawisk pobocznych, które towarzyszą współczesnym mass mediom oraz popkulturze, np. konsumpcjonizm, kontrkultura lub cyfryzacja rzeczywistości.

Prerequisites

Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę na temat technologii oraz technik przekazu powszechnie stosowanych od początku lat 90. XX wieku oraz popularnych nurtów w literaturze, filmie, komiksie oraz grach komputerowych.

Scope

  1. Definicja popkultury (kultury masowej) w XXI wieku. Opis zjawiska.
  2. Nowoczesne media we współczesnym świecie.
  3. Techniki komunikacyjne w nowoczesnych mediach.
  4. Nowe media, jako platforma przenoszenia treści kultury masowej.
  5. Kształtowanie popkultury przez odbiorców. Narzędzia i zasięg oddziaływania.
  6. Krytyka popkultury. Kontrkultura.
  7. Monetyzacja kultury. Nowoczesne formy marketingu.
  8. Manipulacja w sieci. Symbolika w służbie propagandy.
  9. Digitalizacja świata. Kierunki rozwoju nowych mediów.
  10. Przyszłość popkultury. Konsumpcjonizm zamiast pracy?

Teaching methods

Metody nauczania teoretycznego (elementy wykładu problemowego, objaśnienia, opisy – w przypadku wykładów) i praktycznego (dyskusja, analiza zagadnienia, prezentacja – na ćwiczeniach)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Systematyczny i aktywny udział w zajęciach, zapoznawanie się ze wskazanymi lekturami, przygotowywanie zadanych form pisemnych, wykład zakończony egzaminem, ćwiczenia zakończone kolokwium lub pracą semestralną.

Recommended reading

  1. Tomasz Gackowski, Nowe media. Wyzwania i ograniczenia, Warszawa 2014
  2. Bogusławska Joanna, Popkultura. Pop czy kultura?, Gdynia 2011
  3. John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010
  4. Bartłomiej Dobroczyński, III Rzesza Popkultury i inne stany, Kraków 2014
  5. Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012
  6. Magdalena Szpunar, Czym są nowe media – próba konceptualizacji, Warszawa 2008
  7. Karolina Sitkiewicz, Stan Pragnienia. Oblicza Mac(k)donaldyzacji, Warszawa 2009
  8. Tomasz Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2020
  9. Lev Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2011
  10. Denis McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007
  11.  Tomasz Maślanka, Kontrkultura. Źródła i konsekwencje radykalizmu społeczno-kulturowego w perspektywie socjologii kultury, Kraków 2017
  12. (red.) Marek Jeziński, Barbara Brodzińska, Łukasz Wojtkowski, Nowe media. Między tradycjonalizmem a kulturą popularną,  Toruń 2010

Further reading

  1. Józef Skrzypczak, Popularna encyklopedia mass mediów, Poznań 1999
  2. Szlendak (red.),  Pietrowicz (red.), Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji, Wrocław 2007
  3. Grzegorz Kasjaniuk, Zło w popkulturze, Warszawa 2020
  4. Michael Miller, Internet rzeczy. Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat, Warszawa 2016
  5. Brittany Kaiser, Dyktatura danych, Warszawa 2020
  6. Jakub Nowak, Polityki sieciowej popkultury, Lublin 2017
  7. Marta Wójcicka, Mem internetowy, jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin 2019

Notes


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 11-05-2022 18:34)