SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dydaktyka literatury i języka polskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WH-FiP-DLJP-1-W-S14_gen8NZAI |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia polska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej, a w szczególności wyposażenie ich w umiejętności:
a) długookresowego i krótkookresowego planowania pracy;
b) organizowania lekcji z zakresu podstawowych działów edukacji polonistycznej, tj. nauczania literatury, kształcenia językowego, ćwiczeń w mówieniu i pisaniu oraz edukacji kulturalnej;
c) ewaluacji osiągnięć uczniów.
Zaliczenie przedmiotów specjalizacyjnych, które realizowane są w semestrach II i III.
Wykład
Ćwiczenia
Wykład, prezentacja, analiza konspektów, analiza dokumentacji oświatowej, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Opanowanie wiedzy teoretycznej, zaliczenie zadanych konspektów, aktywność na zajęciach, zdanie egzaminu.
Chrząstowska B., Lektura i poetyka, Warszawa 1987.
Chrząstowska B., Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2009.
Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.
Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. Stefan Bednarek, Wrocław 1999.
Gawdzik W., Ortografia i gramatyka na wesoło (różne wyd.)
Jazownik L., Projekt reformy modelu edukacji polonistycznej (niepubl.)
Jazownik L., Uwagi o celach nauczania i uczenia się literatury, [w:] Teoria i praktyka nauczania literatury, red. E. Polanowski, Częstochowa 1986.
Kida J., Słowniki i encyklopedie w edukacji szkolnej, „Biblioteka w Szkole” 1993 nr 9.
Kozak W., O planowaniu pracy nauczyciela polonisty¸ [w:] Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać?, Wydanie 2012.
Latoch-Zielińska M., Cele i temat lekcji. O sposobach formułowania podstawowych elementów lekcji kształcenia kulturalno-literackiego, [w:] Nowoczesność i tradycja….
MEN, Podstawa programowa kształcenia ogólnego
Nagajowa M., Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, pod red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
Patrzałek T., Gramatyka na cenzurowanym, „Polonistyka” 1992, nr 1.
Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1987.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Toruń 1999 (rozdz. III i XII)
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
Różańska-Półturzycka M., Półturzycki J., Muzea literackie w nauczaniu języka polskiego, Warszawa 1978.
Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków 2012.
Ślósarz A., Media w służbie polonisty, Kraków 2008.
Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji?, Warszawa 1991.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2001.
Carter R., Teaching literature, Harlow 1991.
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus – Sitarz, Kraków 2005.
Jazownik L., Jak pytać o dzieło literackie w szkole?, Zielona Góra 1999.
Literatura, język, dydaktyka : szkice humanistyczne / (Red.) Marian Sinica, Zielona Góra 2008.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 13:56)