SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacja praktyk - course description

General information
Course name Warsztaty psychologiczne zintegrowane z realizacja praktyk
Course ID 14.4-WP-FiPlP-WPZzRP-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z psychologicznymi podstawami nowoczesnego nauczania i wychowania. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii. 

Scope

  1. Potrzeby emocjonalne i rozwojowe dzieci i młodzieży w kontekście uczenia się i wychowania.
  2. Bariery i trudności uczniów oraz rozwój uzdolnień i zainteresowań: umiejętność ich rozpoznawania i  identyfikowania przez nauczyciela.  
  3. Specyfika rozwoju wybranych funkcji psychicznych w poszczególnych okresach rozwojowych i jej znaczenie dla procesu edukacji.
  4. Nauczanie jako proces dwustronny: relacja uczeń - nauczyciel, skuteczne strategie komunikowania się, radzenie sobie  z konfliktami, zarządzanie klasą, dyscyplina i pokonywanie trudności organizacyjnych.
  5. Organizowanie procesu uczenia się: wspieranie pamięci, utrzymanie uwagi, pomoc uczniom w radzeniu sobie z emocjami, motywowanie.
  6. Osobowość i rozwój osobisty nauczyciela w pracy zawodowej: identyfikacja własnych zasobów i ograniczeń, skuteczne techniki radzenia sobie ze stresem, rozwijanie kompetencji emocjonalnych i społecznych, w tym posiadanie dobrze rozwiniętego i rozbudowanego obrazu siebie, zdolność rozumienia siebie;umiejętność opanowania potrzeb wewnętrznych bez konfliktów; posiadanie bezpieczeństwa emocjonalnego; funkcjonowanie z dozą optymizmu, posiadanie naturalnego entuzjazmu; zdolność obiektywizacji samego siebie – umiejętność widzenia siebie w kategoriach zewnętrznych, poczucie humoru; elastyczność i otwartość na zmiany;  świadome zarządzanie swoimi relacjami,wytrwałość i cierpliwość, umiejętność motywowania samego siebie i bliskich do osiągania zamierzonych celów, znajomość własnych emocji, myśli i panowanie nad nimi, znajomość emocji innych osób i umiejętność radzenia sobie z emocjami innych, odpowiedzialność i samodyscyplina oraz pewność siebie i poczucie własnej skuteczności. 

Teaching methods

Warsztat psychologiczny: mini wykład, praca w grupach, analiza przypadku, analiza sytuacji szkolnych, aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach i zadaniach, burza mózgu, dyskusja, techniki odgrywania ról. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach i/lub przygotowanie projektu edukacyjnego.

Recommended reading

Liberska H., Trempała J. (2020). Psychologia wychowawcza. Warszawa:PWN 

Petty G. (2017). Nowoczesne nauczanie. Gdańsk: GWP

Fontana D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Zysk i S-ka. 

Further reading

Podawana na bieżaco przez prowadzącego. 

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej.


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 14:18)