Zapoznanie z kontekstami literatury i kultury okresu staropolskiego i oświecenia, w szczególności z kontekstami o charakterze społecznym, kulturowym, politycznym, religijnym itd.; nabycie umiejętności rozpoznania osiągnięć wspomnianego okresu i jego dziedzictwa w zakresie filozofii, sztuki, nauki i medycyny, nabycie umiejętności wykorzystywania wiedzy kontekstualnej podczas fachowej lektury dzieł doby staropolskiej i oświecenia a także literatury późniejszej.
Prerequisites
Zakres i treść przedmiotu nie wymagają spełnienia merytorycznych warunków wstępnych.
Scope
Konteksty literatury staropolskiej i oświecenia w zakresie: muzyki, sztuk plastycznych, historii społecznej, historii politycznej, historii gospodarczej, historii komunikacji grupowej, zjawisk kulturowych, obiegów informacyjnych, nauk ścisłych, medycyny, książki i sztuki wydawniczej – powiązane z wybranymi tekstami literatury staropolskiej i oświecenia.
Teaching methods
Rozmowa nauczająca, metoda problemowa, praca z materiałami źródłowymi.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Zaliczenie egzaminu, aktywność na zajęciach.
Recommended reading
Literatura jest wybierana każdorazowo przez prowadzącego, w zależności od omawianych kontekstów i ogłaszana w formie listy lekturowej nie później niż na pierwszych zajęciach.
Przykładowe teksty do wyboru:
Pobłocki K., Chamstwo, Wołowiec 2021
Kierżencew B. J., Zniewolona Rosja. Historia poddaństwa, przeł. A. Okuniewska-Stronka, Poznań 2021
Litwin H., Chwała północy. Rzeczpospolita w polityce Stolicy Apostolskiej 1598 - 1648, Warszawa 2018
Onfray M., Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa, przeł. E. i A. Aduszkiewiczowie, Warszawa 2019
Annales Regni Francorum/Roczniki królestwa Franków, przeł. G. K. Walkowski, Bydgoszcz 2020
Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców, t. I-II, oprac. i wstępem poprzedził W. Zawadzki, Warszawa 1963
Scott J. C., Jak udomowiono człowieka. U początków historii pierwszych państw, przekład F. Tryl, Warszawa 2020
Inglis F., Kultura, przeł. M. Stolarska, Warszawa 2007
Russo L., Zapomniana rewolucja. Grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, przeł. I. Kania, Kraków 2005
Sikorski D. A., Religie dawnych Słowian. Przewodnik dla zdezorientowanych, Poznań 2018
Baczewski S., Szlachectwo. Studium z dziejów idei w piśmiennictwie polskim. Druga połowa XVI wieku/XVII wiek, Lublin 2009
Kufel S., Polski projekt. Oświecenie w I Rzeczypospolitej, Warszawa 2021
Oświecenie nieoświecone. Człowiek, natura i magia, red. D. Kowalewska, A. Roćko, F. Wolański, Warszawa 2018
Cirotteau Th., Kerner J., Pincas E., Lady Sapiens. Enquête sur la femme au temps de la Préhistorie, Paris 2021
Wijaczka J., Czarownicom żyć nie dopuścisz. Procesy o czary w Polsce w XVII-XVIII wieku, Poznań 2022
Le Quellec J.-L., Avant nous le Déluge! L`humanité et ses mythes, Bordeaux 2021
Kramer H., Sprenger J., Młot na czarownice, t. I-III, tłum. i oprac. J. Zielonka, Warszawa 2021-2022
Blay M., Halleux R., La science classique XVI - XVIII siècle. Dictionnaire critique, Paris 1998
Żurawska-Witkowska A., Muzyka na dworze Augusta II w Warszawie, Warszawa 1997
Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej. Panorama zjawisk od zarania do współczesności, Warszawa 1987
Penkała A., Panieńskie ochędóstwo. Kwestie posagowe i wienne w małżeństwach szlachty województwa krakowskiego w czasach saskich, Kraków 2016
..................................................................................... etc.
Further reading
W zależności od potrzeb, przede wszystkim dostępna w internecie (np. w zbiorach Biblioteki Polona).
Notes
Modified by dr hab. Sławomir Kufel, prof. UZ (last modification: 08-05-2022 14:09)