SylabUZ

Generate PDF for this page

School Pedagogy - course description

General information
Course name School Pedagogy
Course ID 05.0-WH-WHSND-PGS-Ć-S14_genBMV7M
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie absolwenta do zawodu nauczycielskiego - do pracy w placówkach publicznych i niepublicznych. Rozszerzenie zagadnień pedagogicznych przyswojonych na studiach I stopnia. Opanowanie wiedzy pedagogicznej na wyższym stopniu uogólnienia. Uwrażliwienie przyszłych nauczycieli na współczesne tendencje w zakresie edukacji. Kształtowanie twórczego, refleksyjnego i krytycznego stosunku do rzeczywistości edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat relacji społecznych

Scope

  1. Wybrane zagadnienia z humanistycznych podstaw edukacji.
  2. Kulturowe, antropologiczne i filozoficzne konteksty współczesnej pedagogiki.
  3. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniami.
  4. Specyfika pracy z uczniami na poszczególnych szczeblach kształcenia oraz z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych.
  5. Wartościowanie osiągnięć uczniów.
  6. Niepowodzenia szkolne i trudności wychowawcze.
  7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym uczniów.
  8. Dylematy nauczyciela-wychowawcy.
  9. Budowanie wizerunku szkoły: marketing, promocja i public relations w oświacie.

Teaching methods

Rozmowa nauczająca, dyskusja, „śnieżna kula”, drzewo decyzyjne, analiza SWOT, symulacja, lista pytań, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

    Frekwencja:

    Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

Całusińska M. i Malinowski W.: Trening umiejętności wychowawczych. Wyd. GWP, Sopot 2012

Szempruch J.: Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Witkoś, M.: Szkolne problemy uczniów. Spojrzenie psychologa praktyka Varia. Wyd. Impuls, Kraków 2012

Further reading

Wychowanie wobec współczesnych przemian społeczno-kulturowych, pod red. D. Bis, E. Smołki i R. Skrzyniarza, Wyd. KUL, Lublin 2012

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej. 


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:34)