SylabUZ

Generate PDF for this page

Konteksty literatury i kultury XX i XXI w. - course description

General information
Course name Konteksty literatury i kultury XX i XXI w.
Course ID 08.9--FiPlD-KLiK XXiXXI-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. zw. dr hab. Anna Szóstak
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: 1) rozwijanie umiejętność powiązania tekstów kultury XX i XXI wieku z trendami filozoficznymi, artystycznymi, przemianami społecznymi i politycznymi i in.; 2) rozwijanie kompetencji łączenia wiedzy z różnych dziedzin i korzystania z niej podczas analizy i interpretacji dzieł literackich; 3) poszerzenie wiedzy z zakresu literatury i kultury XX i XXI wieku o wybrane konteksty; 4) doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dyskusji, obrony własnych hipotez.

Prerequisites

Wiedza z zakresu kursu historii literatury polskiej XX i XXI wieku realizowanego na studiach pierwszego stopnia na kierunku filologia polska.

Scope

Podczas zajęć omawiane są teksty XX- i XXI-wieczne, m.in. z zakresu literatury pięknej, reportażu i eseistyki.

Tematy zajęć:

  1. Opowiadanie świata i „czuły narrator" Olgi Tokarczuk (wybrane eseje).
  2. Polski esej literacki wobec problemów i wyzwań XX i XXI wieku.
  3. Jan Józef Szczepański wobec conradyzmu i zadań literatury (Przed Nieznanym Trybunałem).
  4. Mieczysław Jastrun wobec mitu śródziemnomorskiego.
  5. Tematyka i problematyka Esejów dla Kassandry Jerzego Stempowskiego. 
  6. Ocena XX-wiecznej cywilizacji w wybranych tekstach Czesława Miłosza.
  7. Literatura XX i XXI wieku wobec kulturowego tabu (wybrane teksty).
  8. Starość – w poezji i eseju.
  9. Egzystencjalne konkrety – Szczeliny istnienia Jolanty Brach-Czainy.
  10. Nieobecność jako temat w reportażach Hanny Krall i Mariusza Szczygła.

Teaching methods

Dyskusja problemowa, analiza i interpretacja tekstu, referat.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie referatu, zdanie egzaminu.

Recommended reading

Brach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 2018.

Jastrun M., Mit śródziemnomorski, Warszawa 1962 (wybrane eseje).

Krall H., Wyjątkowo długa linia, Warszawa 2010.

Miłosz C., Widzenia nad Zatoką San Francisco, Kraków 2000 (wybrane eseje).

Polski esej literacki. Antologia, wstęp i oprac. J. Tomkowski, Wrocław 2017 (wstęp i wybrane teksty).

Przybylski R., Baśń zimowa. Eseje o starości, Warszawa 1998.

Stempowski J., Eseje dla Kassandry, Gdańsk 2005 (wybrane eseje).

Szczepański J.J., Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1998.

Szczygieł M., Nie ma, Warszawa 2018.

Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.

Wasielewski M., Jutro przypłynie królowa, Wołowiec 2013.

Wicha M., Rzeczy, których nie wyrzuciłem, Kraków 2017.

Further reading

Według potrzeb.

Notes

brak


Modified by dr Joanna Wawryk (last modification: 02-05-2022 09:04)