SylabUZ

Generate PDF for this page

Retelling - course description

General information
Course name Retelling
Course ID 08.9--FiPlD-Rtl-S21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krystian Saja
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: Nabycie przez studenta niezbędnej wiedzy na temat pojęcia rettelingu oraz jego obecności w kulturze, ze szczególnym uwzględnieniem literatury popularnej. 

Umiejętności: Uzyskaniu przez studenta praktycznej umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy na temat retellingu do budowania własnych reinterpretacji kulturowych.

Kompetencje: Student nabywa kompetencje do rozpoznawania obecności retellingu oraz określania jego funkcji w różnych dziełach kultury, uczestnicząc czynnie w życiu kulturalnym. 

Prerequisites

Ogólna wiedza na temat genologii literatury popularne. 

Scope

  1. Pojęcie rettelingu w badaniach polskich i zagranicznych.
  2. Obecność rettelingu w kulturze (film, malarstwo, grafika, literatura).
  3. Retteling jako rodzaj relacji intertekstualnych.
  4. Obraz miejsca i kategoria przestrzeni w świetle rettelingu (krajobrazy naturalne i cywilizacyjne).
  5. Retteling narracji (nowe głosy, biografie i perspektywy, fakty marginalizowane, miejsca zbrodni ,przywracanie niewygodnej pamięci).
  6. Retteling w literaturze historycznej i spekulatywnej.
  7. Retteling w literaturze baśniowej.
  8. Retteling w literaturze fantasy.
  9. Retteling w grach video.
  10. Retteling w adaptacjach filmowych.
  11. Retteling fanowskiej twórczości literackiej.

Teaching methods

Dyskusja, burza mózgów, wykład konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym, realizacja wspólnego projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykonanie pracy pisemnej, zaliczenie kolokwium kontrolnego, aktywny udział w zajęciach.

Recommended reading

Retelling: strategie przestrzenne, pod red. D.Ciesielska, M. Kozyra, A. Łozińska, M Sugiera, Kraków 2019. 

Całek A., Retelling w literaturze fantasy: od renarracji do metafikcji, [w:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. M. Leś, W. Łaszkiewicz, P. Stasiewicz, Białystok 2017, s. 45–66.

Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.

Głowińskiego M., Mity przebrane. Dionizos – Narcyz – Prometeusz – Marchołt – Labirynt, Kraków 1990.

Markiewicz H., Literatura a mity, [w:] tenże, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989, s. 64-97.

Sapkowski A., Retelling, czyli „jak to było naprawdę”, [w:] tenże, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini. Kompendium wiedzy o literaturze fantasy, wyd. II rozsz., Warszawa 2011.

Markiewicz H., Odmiany intertekstualności, [w:] tenże, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989.

 

Further reading

Kostecki W., Baśniowe herstory. Postmodernistyczne strategie reinterpretacyjne Angeli Carter, Tanith Lee i Emmy Donoghue, „Creatio Fantastica” 2016, nr 2[53], s. 23-40. 

Skowery M., Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych, „Creatio Fantastica” 2016, nr 2[53], s. 41-56.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności literatura i kultura popularna.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:40)