SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczne, kulturowe i psychologiczne uwarunkowania nauczania języka polskiego jako obcego - course description

General information
Course name Społeczne, kulturowe i psychologiczne uwarunkowania nauczania języka polskiego jako obcego
Course ID 09.3--FiPlD-KUNJP-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Polish Philology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit

Aim of the course

Zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa. Przedstawienie różnic i analogii kulturowych wpływających na efekty nauczania języka polskiego. Uświadomienie uwikłania ideologicznego procesu kształcenia językowego.

Prerequisites

Wiedza ogólna na temat języka polskiego i kultury polskiej.

Scope

  1. Podstawowe procesy uczenia się w nauczaniu języków.
  2. Charakterystyka dwujęzyczności. Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych.
  3. Kategoryzacja językowa i pojęcie prototypu. Skrypty kulturowe.
  4. Ogólna klasyfikacja kultur. Wyznaczniki różnic kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem różnic w komunikacji. Kompetencje językowe i komunikacyjne a kompetencje kulturowe.
  5. Szok kulturowy, stereotyp językowy i uprzedzenia kulturowe.
  6. Komunikowanie niewerbalne i grzeczność językowa w różnych kulturach.
  7. Konteksty socjologiczne przekazywania wiedzy (edukacja a polityka, edukacja jako proces socjalizacji i kształcenia). Ukryty program w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

Teaching methods

Wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach (w czasie dyskusji), napisanie testu na pozytywną ocenę (osiągnięcie progu punktowego minimum 51%).

Recommended reading

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2009.

Rypel A., Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918-2010. Rozdział II Społeczno-polityczne i kulturowe konteksty sformalizowanego dyskursu edukacyjnego, Bydgoszcz 2012, s. 37-79.

Żydek-Bednarczuk U., Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.

 

Further reading

Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D., Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych, [w:] Podręczniki i poradniki. Teksty. Dyskursy. Perspektywy, Kraków 2011.

Gębal P., Uczący się języków obcych w świetle współczesnych koncepcji psycholingwistycznych i dydaktycznych [w:] Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 336-389.

Piekot T., Żurek A., Ideologie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego [w:] Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław 2008, s. 206-218.

Nawracka J. M., Nauczanie języka polskiego jako polskiego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków-Gliwice 2020.

Wierzbicka A., Język - umysł - kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999.

Wierzbicka A., Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa 1990, s. 71-105.

Żurek A., Definiowanie i klasyfikowanie strategii  komunikacyjnych [w:] Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków 2018, s. 63-108.

Notes

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności glottodydaktyka.


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 13:39)