SylabUZ

Generate PDF for this page

Language in Media - course description

General information
Course name Language in Media
Course ID 09.3-WH-DiksP- JME-Ć-S14_genXSN26
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • mgr Anna Karmowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: student zna najważniejsze cechy języka w mediach oraz procesy warunkujące jego ukształtowanie w wypowiedziach medialnych

Umiejętności: student potrafi posługiwać się prostymi schematami tekstowymi charakterystycznymi dla poszczególnych mediów oraz rozpoznawać ich typowe strategie interakcyjne 

Kompetencje: student dba o jakość języka i rozumie potrzebę pracy nad ukształtowaniem językowym przekazów medialnych

Prerequisites

Ogólna znajomość zasad użycia języka w przekazach medialnych.

Scope

  1. Język w mediach – media w języku: zakres pojęć i relacje między nimi.
  2. Dyskurs medialny jako mozaika stylów funkcjonalnych polszczyzny.
  3. Najważniejsze cechy języka w mediach: atrakcyjność i skuteczność.
  4. Infotainment: duch zabawy w mediach.
  5. Tabloidyzacja języka w mediach.
  6. Poprawność języka mediach.
  7. Radio: specyfika użycia języka w medium mówionym.
  8. Intymność i nieformalność użycia języka we współczesnych mediach elektronicznych.
  9. Agonistyka w języku mediów w wymiarze interakcyjnym oraz emocjonalnym na przykładzie przekazów telewizyjnych.
  10. Newsy w sieci - podstawy redagowania.

Teaching methods

Wykład konwersacyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja dydaktyczna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena aktywności podczas zajęć, zaliczenie pracy pisemnej.

Recommended reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, PWN, Warszawa 2007.

Flasiński K., Algorytmy i Big Data w mediach i dziennikarstwie prasowym, Szczecin 2021.

Język w mediach – antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.

Steciąg M., Informacja - wywiad - felieton, Zielona Góra 2006.

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013.

 

Further reading

Pisarek W., O mediach i języku, Universitas, Kraków 2007.

Wojtak M., Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2010.

Transdyscyplinarność badań nad komunikacja medialną, t. 1-3, red. M. Kita, M. Ślawska, Katowice 2013.

 

Notes


Modified by prof. dr hab. Magdalena Steciąg (last modification: 10-05-2022 22:40)