SylabUZ

Generate PDF for this page

Opinia publiczna i jej badanie - course description

General information
Course name Opinia publiczna i jej badanie
Course ID 15.1--DiksP-OPB-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z problematyką opinii publicznej (definicje, rodzaje, funkcje), rolą mediów w jej kształtowaniu, nabycie wiedzy dotyczącej badań opinii publicznej (struktury procesu badawczego, metod i technik badawczych, reprezentatywności badań opinii i możliwości uogólniania wyników na populację), przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej, zapoznanie z archiwami danych sondażowych i możliwości ich wykorzystania w pracy dziennikarskiej (zasady publikowania wyników badań opinii publicznej), nabycie wiedzy dotyczącej technik manipulacji wynikami badań opinii i wykorzystania badań jako instrumentu nacisku społecznego.

Prerequisites

Wiedza podstawowa na temat mediów. 

Scope

 

  1. Opinia publiczna jako kategoria definicyjna (opinia publiczna a opinia społeczna). Funkcje opinii publicznej.
  2. Media masowe a procesy kształtowania opinii publicznej.
  3. Koncepcje teoretyczne: spirala milczenia (ujecie E. Noelle-Neumanna). Zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting). Relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami.
  4. Formy wyrażania i pomiaru opinii publicznej.
  5. Manipulacja opinią publiczną (opinia publiczna a propaganda). Manipulacja medialna.
  6. Struktura procesu badawczego w badaniach opinii
  7. Metody i techniki badań opinii publicznej (PAPI, CATI, CAPI, CAWI)
  8. Reprezentatywność w badaniach opinii publicznej (próby probabilistyczne)
  9. Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań
  10. Archiwa danych sondażowych (CBOS, PADS)
  11. Przygotowanie założeń do realizacji projektu badania opinii publicznej (przykłady projektowania i organizacji badań sondażowych).
  12. Przygotowanie narzędzi do sondażowego badania opinii
  13. Dobór respondentów w badaniach opinii społecznej. Przygotowanie próby do sondażowego badania opinii
  14. Realizacja badania opinii (zajęcia w terenie)
  15. Analiza i prezentacja wyników zrealizowanych projektów (zaliczenie).

Teaching methods

Dyskusja, prezentacja, projekt

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej.

Recommended reading

1. McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków

2. Młyniec E., Opinia publiczna, elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015

3. Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.

4. Przewodnik ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl

5. Polskie Archiwum Danych Społecznych https://pads.org.pl/

6. Centrum Badania Opinii Społecznej www.cbos.com

7. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001.

8. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.

9. Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.

10. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.

Further reading

1. Anuszewska I., Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej, Warszawa 2010.

2. Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.

3. Goban-Klas T.,  Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.

4. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, ISUŁ, Łódź 2001.

5. Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.

Notes

Brak


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 31-10-2022 16:08)