SylabUZ
Course name | Opinia publiczna i jej badanie |
Course ID | 15.1--DiksP-OPB-S22 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Journalism and social communication |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie z problematyką opinii publicznej (definicje, rodzaje, funkcje), rolą mediów w jej kształtowaniu, nabycie wiedzy dotyczącej badań opinii publicznej (struktury procesu badawczego, metod i technik badawczych, reprezentatywności badań opinii i możliwości uogólniania wyników na populację), przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej, zapoznanie z archiwami danych sondażowych i możliwości ich wykorzystania w pracy dziennikarskiej (zasady publikowania wyników badań opinii publicznej), nabycie wiedzy dotyczącej technik manipulacji wynikami badań opinii i wykorzystania badań jako instrumentu nacisku społecznego.
Wiedza podstawowa na temat mediów.
Dyskusja, prezentacja, projekt
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział w zajęciach i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", przygotowanie i realizacja projektu badania opinii publicznej.
1. McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
2. Młyniec E., Opinia publiczna, elementy teorii i praktyki politycznej, Toruń 2015
3. Nowotny S., Opinia publiczna. Encyklopedia socjologii, Warszawa 2000, s.15-22.
4. Przewodnik ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań. http://www.ofbor.pl
5. Polskie Archiwum Danych Społecznych https://pads.org.pl/
6. Centrum Badania Opinii Społecznej www.cbos.com
7. Sułek A., Sondaż polski, Warszawa 2001.
8. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.
9. Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.
10. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.
1. Anuszewska I., Sondaże – zwierciadło społeczeństwa. Rytuały komunikacyjne a kreowanie wiedzy wspólnej, Warszawa 2010.
2. Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Kraków 1997.
3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
4. Gostkowski Z., Daniłowicz P. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Tom X, Sondaże opinii społecznej, samowiedza współczesnych społeczeństw, ISUŁ, Łódź 2001.
5. Lippmann W., Opinia publiczna, Kraków 2020.
Brak
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 31-10-2022 16:08)