SylabUZ
Course name | Historia i polityka regionalna |
Course ID | 08.3--DiksP-HPR-S22 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Journalism and social communication |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problematyką regionu w perspektywie jego uwarunkowań historycznych i kulturowych oraz wpływu tych elementów na bieżącą politykę kształtowania regionu, regionów w wymiarze ekonomicznym, społecznym, tożsamościowym.
brak
Zakres tematyczny przedmiotu:
Wykład:
1) Region - pojecie i problematyka w perspektywie historyczno-kulturowej;
2) Zróżnicowanie regionalne w Polsce i w Unii Europejskiej;
3) Polityka Wspólnoty Europejskiej wobec regionów;
4) Globalizacja i glokalizacja;
5) Samorząd a polityka regionalna;
6) Etos regionu;
7) Tożsamość narodowa i tożsamość regionalna;
8) Polskie regiony na obszarze Ziem Zachodnich i Północnych;
9) Współpraca transgraniczna;
10) Badania społeczności lokalnych.
Ćwiczenia:
1) Rozwój polskich regionów na tle transformacji społeczno-ekonomicznej po 1989 roku;
2) Region w polskim systemie prawnym;
3) Regiony postmigracyjne;
4) Polskie regiony na tle państw Europy Środkowej;
5) Prawo Unii Europejskiej wobec regionów;
6) Zagrożenia i atuty regionów na tle działań centralnych;
7) Historia regionów i ich tożsamość na pograniczu polsko-niemieckim;
8) Historia regionalna w edukacji i praktyce społecznej;
9) Historia regionalna jako narzędzie kreowania tożsamości;
10) Historia regionalna jako narzędzie budowania potencjału gospodarczego regionów;
Wykład: wykład informacyjny, wykład analityczny, wykład syntetyczny, wykład problemowy.
Ćwiczenia: dyskusja, dyskusja punktowana, rozmowa nauczająca, analiza tekstów i interpretacja źródeł, referat
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach, która polega na udziale w dyskusji i prezentacji referatu. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność w dyskusji, 1 – za prezentację referatu. W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach sprawdzianu oraz w wyniku zaliczenia lektury.
Ocena końcowa:
4 pkt. – dostateczny
5 pkt. – dostateczny plus
6 pkt. – dobry
7 pkt. – dobry plus
8 pkt. – bardzo dobry
Egzamin: warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.
Polskie etosy regionalne i ich znaczenie z perspektywy ogólnonarodowej, red. J. Szomburg, M. Wandałowski, Gdańsk 2018;
Tureczek M., Edukacja regionalna w dobie globalizacji. Problem budowania wspólnot lokalnych – wybrane aspekty, In Gremium. Studia z historii, kultury i polityki, nr 21/2020;
Cywilizacja u progu trzeciego tysiąclecia. Konstatacje i przestrogi, red. M. Libicki, Poznań 2003.
Działania Unii Europejskiej na rzecz kultury i turystyki kulturowej, Warszawa 2007;
Europejska Karta Samorządu Terytorialnego sporządzona w Strasburgu dnia 15 października 1985 roku, prawo.sejm.gov.pl
Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwoju regionów w Polsce, Kielce - Wólka Milanowska - Nowa Słupia - Chęciny 2003;
Gospodarka lokalna i regionalna, Wrocław 1994;
Grosse T. G., Cele i zasady polityki regionalnej państwa. Ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na temat Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, coin.wne.uw.edu.pl
Huczek A., Polityka regionalna jako instrument rozwoju społeczno-gospodarczego polskich regionów (w:) Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 16, 2010.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
Marketing turystyczny regionu, red. S. Kuśmierski, Kielce 2003;
Szczepański M. S., Ślęzak- Tazbir W., Region i społeczności lokalna w perspektywie socjologicznej, Górnośląskie Studia Socjologiczne, Seria Nova 1, 2010.
Stępnik A., Trzy modele historii regionalnej w nauczaniu szkolnym, Historia i kultura, nr 3, 2002;
Traba R., Historia. Przestrzeń dialogu, Warszawa 2006;
Tureczek M., Edukacja historyczna w perspektywie regionu administracyjnego na tle procesu integracji wspólnoty lokalnej oraz budowania tożsamości mieszkańców województwa lu-buskiego (w:) Historia ludzi, historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, red. I. Chmura Rutkowska, E. Głowacka-Sobiech, I. Skórzyńska, Kraków 2013.
Tureczek M., Ziemia Lubuska. Społeczny wymiar dialogu o przeszłości i tożsamości, Zielona Góra 2014;
brak
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 18-06-2022 11:10)