SylabUZ
Course name | Historia mediów |
Course ID | 15.1--DiksP-HM-S22 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Journalism and social communication |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Exam |
Wiedza: poznanie przez studentów społecznych, kulturowych i technologicznych uwarunkowań rozwoju mediów – tradycyjnych i nowych, ich roli w różnych okresach historycznych i w rozwoju cywilizacji, a także przedstawienie najważniejszych dla światowego, polskiego i regionalnego dziennikarstwa tytułów prasowych, anten radiowych i telewizyjnych oraz korporacji nowomedialnych.
Umiejętności: rozpoznawanie przełomowych momentów w historii mediów, skomplikowanych zależności między rozwojem technologicznym a uwarunkowaniami społecznymi w skali globalnej i lokalnej.
Kompetencje: krytyczne myślenie o wpływie mediamorfoz na kondycję indywidualną i zbiorową odbiorców/ użytkowników mediów oraz dbałość o dorobek dziennikarstwa.
Ogólna znajomość historii powszechnej i historii Polski.
1. Ery komunikacyjne w historii ludzkości. Mediamorfozy w skali globalnej i lokalnej.
2. Historia prasy na świecie: od piętnastowiecznych druków ulotnych do wysokonakładowych gazet w XX w.
3. Historia prasy w Polsce: od Merkuriusza Polskiego do Faktu.
4. Historia prasy lokalnej: od Nadodrza do Naszego Miasta.
5. Historia prasy kobiecej - przeszłość a współczesność.
6. Historia prasy dla dzieci i młodzieży. Analiza tytułów komercyjnych, edukacyjnych i wyznaniowych.
7. Historia radia na świecie. Trzy ery rozwoju radia.
8. Historia radia w Polsce: od próbnej stacji Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego do stacji komercyjnych.
9. Historia radia w regionie: od zielonogórskiego programu Polskiego Radia do RMF Maxxx.
10. Historia telewizji na świecie i w Polsce.
11. Najsłynniejsze programy i osobowości telewizji.
12. Początki Internetu i rewolucja cyfrowa.
13. Kierunki rozwoju sieci: od Web 1.0 do Web 4.0.
14. Lokalne portale internetowe.
Wykład tradycyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obecność na zajęciach, zaliczenie egzaminu ustnego (odpowiedź na co najmniej 2 pytania z 3 wylosowanych z zestawu zagadnień egzaminacyjnych).
Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008.
Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2015.
Goban-Klas T., Rwący nurt mediów. Mediocen - nowa faza mediatyzacji życia społecznego, Kraków 2020.
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.
Komunikacja społeczna, red. G. Ptaszek, Kraków 2021. Rozdz. Komunikacja medialna: https://pre-epodreczniki.open.agh.edu.pl/openagh-podreczniki_view.php?categId=103&handbookId=105.
Piasecki A. K., Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komunikacji w województwie lubuskim, Zielona Góra 2000.
Steciąg M., Rostkowska-Biszczanik K., Łastowiecki J., Trzy dekady mediów masowych w Zielonej Górze. Lokalne mediamorfozy w latach 1989-2019, w: Historia Zielonej Góry, t. 3, red. W. Strzyżewski, Zielona Góra 2021.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.
Engler I., Taka była telewizja (dokument audiowizualny), Telewizja Polska 2002.
Lisowska-Magdziarz, M., Media powszednie, Kraków 2012.
Media w Polsce XX w., red. R. Gluza, Poznań 1999.
Prasa, radio i telewizja w Polsce, red. D. Grzelewska, Warszawa 2001.
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 10-05-2022 17:15)