SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia mediów - course description

General information
Course name Historia mediów
Course ID 15.1--DiksP-HM-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Janusz Łastowiecki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Wiedza: poznanie przez studentów społecznych, kulturowych i technologicznych uwarunkowań rozwoju mediów – tradycyjnych i nowych, ich roli w różnych okresach historycznych i w rozwoju cywilizacji, a także przedstawienie najważniejszych dla światowego, polskiego i regionalnego dziennikarstwa tytułów prasowych, anten radiowych i telewizyjnych oraz korporacji nowomedialnych. 

Umiejętności: rozpoznawanie przełomowych momentów w historii mediów, skomplikowanych zależności między rozwojem technologicznym a uwarunkowaniami społecznymi w skali globalnej i lokalnej.

Kompetencje: krytyczne myślenie o wpływie mediamorfoz na kondycję indywidualną i zbiorową odbiorców/ użytkowników mediów oraz dbałość o dorobek dziennikarstwa.

 

Prerequisites

Ogólna znajomość historii powszechnej i historii Polski.

Scope

1. Ery komunikacyjne w historii ludzkości. Mediamorfozy w skali globalnej i lokalnej.

2. Historia prasy na świecie: od piętnastowiecznych druków ulotnych do wysokonakładowych gazet w XX w.

3. Historia prasy w Polsce: od Merkuriusza Polskiego do Faktu.

4. Historia prasy lokalnej: od Nadodrza do Naszego Miasta.

5. Historia prasy kobiecej - przeszłość a współczesność.

6. Historia prasy dla dzieci i młodzieży. Analiza tytułów komercyjnych, edukacyjnych i wyznaniowych.

7. Historia radia na świecie. Trzy ery rozwoju radia.

8. Historia radia w Polsce: od próbnej stacji Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego do stacji komercyjnych.

9. Historia radia w regionie: od zielonogórskiego programu Polskiego Radia do RMF Maxxx.

10. Historia telewizji na świecie i w Polsce.

11. Najsłynniejsze programy i osobowości telewizji.

12. Początki Internetu i rewolucja cyfrowa.

13. Kierunki rozwoju sieci: od Web 1.0 do Web 4.0.

14. Lokalne portale internetowe.

Teaching methods

Wykład tradycyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach, zaliczenie egzaminu ustnego (odpowiedź na co najmniej 2 pytania z 3 wylosowanych z zestawu zagadnień egzaminacyjnych).

Recommended reading

Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008.

Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2015.

Goban-Klas T., Rwący nurt mediów. Mediocen - nowa faza mediatyzacji życia społecznego, Kraków 2020.

Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.

Komunikacja społeczna, red. G. Ptaszek, Kraków 2021. Rozdz. Komunikacja medialna: https://pre-epodreczniki.open.agh.edu.pl/openagh-podreczniki_view.php?categId=103&handbookId=105.

Piasecki A. K., Lubuska czwarta władza. Środki społecznej komunikacji w województwie lubuskim, Zielona Góra 2000.

Steciąg M., Rostkowska-Biszczanik K., Łastowiecki J., Trzy dekady mediów masowych w Zielonej Górze. Lokalne mediamorfozy w latach 1989-2019, w: Historia Zielonej Góry, t. 3, red. W. Strzyżewski, Zielona Góra 2021.

Further reading

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Engler I., Taka była telewizja (dokument audiowizualny), Telewizja Polska 2002.

Lisowska-Magdziarz, M., Media powszednie, Kraków 2012.

Media w Polsce XX w., red. R. Gluza, Poznań 1999.

Prasa, radio i telewizja w Polsce, red. D. Grzelewska, Warszawa 2001.

Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 10-05-2022 17:15)