SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty radiowe - course description

General information
Course name Warsztaty radiowe
Course ID 15.1--DiksP-WR-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa radiowego i pracy reportera radiowego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w radiu, wyćwiczenie logiki wypowiedzi informacyjnych i rozrywkowych, kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach radiowych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu genologii dziennikarskiej.

Scope

  1. Dziennikarstwo radiowe jako rzemiosło.
  2. Specyfika pracy reportera i prezentera radiowego.
  3. Język mówiony jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
  4. Dziennikarska obróbka dźwięku.
  5. Nagranie radiowe i jego technika, rodzaje montażu radiowego, konstrukcja materiału dźwiękowego.
  6. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji radiowych.
  7. Reguły radiowego infotainment: między rzetelnością i neutralnością wypowiedzi a spontanicznością i intymnością kontaktu ze słuchaczem.
  8. Techniki prowadzenia programu na żywo – samodzielna praca z mikrofonem, symulowana interakcja ze słuchaczem, konwersacje z partnerami w studiu.

Teaching methods

Ćwiczenia praktyczne, dyskusja, praca grupowa, projekt (portfolio).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, wykonanie zadań praktycznych, prezentacja portfolio.

Recommended reading

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005 .

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

Further reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.

Wasilewski J., Kloc-Konkołowicz J., Zagrożenia debaty publicznej – fragmentaryzacja i mitologizacja informacji dziennikarskiej, „Studia Medioznawcze” 2006/4, s. 92-103.

Notes

Współautorem sylabusa jest: red. Mateusz Kasperczyk.


Modified by dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (last modification: 09-05-2022 09:52)