SylabUZ

Generate PDF for this page

Warsztaty telewizyjne - course description

General information
Course name Warsztaty telewizyjne
Course ID 15.1--DiksP-WT-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta ze specyfiką dziennikarstwa telewizyjnego i pracy reportera telewizyjnego, a w szczególności z technikami opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji telewizyjnych; poznanie i zrozumienie przez studenta różnic między informacją a rozrywką w telewizji, kształcenie i rozwijanie umiejętności porządkowania i hierarchizowania treści w informacjach telewizyjnych oraz poprawnego logicznie i językowo, atrakcyjnego dla szerokiego odbiorcy przedstawiania faktów i opinii w formie ustnej; nabycie umiejętności nagrywania i montowania obrazu z pomocą dostępnych sprzętów nagrywających i programów komputerowych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu genologii dziennikarskiej.

Scope

  1. Dziennikarstwo telewizyjne jako rzemiosło.
  2. Specyfika pracy reportera i prezentera telewizyjnego.
  3. Obrazy i migawki uzupełnione komentarzem słownym jako narzędzie komunikowania o rzeczywistości.
  4. Dziennikarska obróbka obrazu: nagranie telewizyjne i jego technika, rodzaje montażu telewizyjnego, konstrukcja materiału audiowizualnego.
  5. Techniki opracowywania, tworzenia, prezentowania, nagrywania i montowania informacji telewizyjnych.
  6. Reguły telewizyjnego show informacyjnego: między dramaturgią dokumentu a uzależniającą mocą opery mydlanej.
  7. Próba kamerowa oraz prezenterska w studiu telewizyjnym.
  8. Praca reporterska w terenie.

Teaching methods

Ćwiczenia praktyczne, projekt (portfolio), praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność na zajęciach, wykonanie ćwiczeń praktycznych, prezentacja materiału telewizyjnego.

Recommended reading

Biblia dziennikarstwa, red. A. Nizioł, A. Skworz, Warszawa 2010.

Boyd A., Dziennikarstwo radiowe i telewizyjne. Techniki tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, Kraków, 2006.

Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.

Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 2000.

Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2002.

 

Further reading

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.

Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008.

Godzic W., Wiadomości telewizyjne jako opera mydlana dla mężczyzn, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 1-2/1999, s. 7-27.

Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Steciąg M., Informacja, wywiad, felieton, Zielona Góra 2006.L

 

Notes

Współautorem sylabusa jest: red. Marcin Krzywicki.


Modified by dr Kaja Rostkowska-Biszczanik (last modification: 09-05-2022 13:28)