SylabUZ

Generate PDF for this page

Źródła informacji dziennikarskiej - course description

General information
Course name Źródła informacji dziennikarskiej
Course ID 15.1--DiksP-ŹID-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta z zastanymi i wzbudzanymi źródłami informacji dla dziennikarzy, tradycyjnymi i nowoczesnymi ich zasobami oraz sposobami korzystania z tych źródeł.

Umiejętności: kształtowanie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia materiału informacyjnego, referowania go i opracowywania do określonych celów dziennikarskich, a także umiejętności rozpoznawania rzetelnych źródeł informacji w tekstach dziennikarskich oraz fake newsów w cyberprzestrzeni.

Kompetencje: uwrażliwienie studenta na rzetelność źródeł informacji dziennikarskiej (zasady fact-checkingu) oraz odpowiedzialność w ich pozyskiwaniu i wykorzystywaniu.

Prerequisites

Ogólna znajomość warsztatu dziennikarskiego.

Scope

  1. Społeczeństwo informacyjne – społeczeństwo wiedzy: nowy ekosystem informacji.
  2. Era postprawdy: fake newsy i fact-checking.
  3. Wybrane doktryny medialne i podstawowe zagadnienia dotyczące etyki dziennikarskiej w zakresie sposobów pozyskiwania informacji.
  4. Prawda jako zasada dziennikarska i geneza researchu dziennikarskiego.
  5. Systematyka źródeł informacji dziennikarskiej.
  6. Internet i media społecznościowe jako źródło informacji dziennikarskiej.
  7. Data journalism: pozyskiwanie danych statystycznych i posługiwanie się nimi w informacji dziennikarskiej.
  8. Źródła informacji dziennikarskiej w regionie.
  9. Etapy researchu dziennikarskiego i techniki researchera.
  10. Wielogłosowość materiałów dziennikarskich.
  11. Przytoczenie w przekazie medialnym: weryfikacja, implementacja, autoryzacja.
  12. Budowanie własnego projektu researchingu: wybór tematu, profilowanie problemu, wybór przydatnych źródeł, weryfikacja danych, techniki opracowania, sposób przedstawienia treści.

Teaching methods

Wykład konwersacyjny, dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, wykonanie projektu researchingu - prowadzący negocjuje temat, czas na wykonanie zadania i sposób prezentacji wyników poszukiwań; studenci zbierają materiały, otrzymują instrukcje od mentora (dziennikarza), muszą samodzielnie rozwiązać problem i przedstawić go w formie i pełnego i poprawnie opracowanego materiału do publikacji w mediach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena przygotowania do dyskusji i aktywności podczas zajęć (bieżąca kontrola), przedstawienie projektu researchu dziennikarskiego i realizacja w porozumieniu z mentorem w postaci materiału dziennikarskiego do publikacji w wybranym medium.

Recommended reading

Chyliński M., Poszukiwanie informacji w dziennikarskich działaniach komunikacyjnych, WUO, Opole 2015.

Grzelka M., Kula A., Przytoczenie w przekazie medialnym, WUAM, Poznań 2012.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP 2005.

Źródła informacji dla dziennikarza, red. K. Wolny-Zmorzyński i in., WAIP, Warszawa 2008.

Źródła informacji dziennikarskiej w regionie, red. M. Steciąg, OWUZ, Zielona Góra 2016.

Further reading

D'Ancona M., Postprawda, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2018.

Rumsey S., How to Find Information, Oxford University 2010.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Universitas 2006.

Wybrane materiały z periodyków: „Press”, „Studia Medioznawcze”, https://www.wirtualnemedia.pl 

Notes


Modified by prof. dr hab. Magdalena Steciąg (last modification: 14-05-2022 18:02)