Zapoznanie się z cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Zrozumienie istoty tej komunikacji i relacji między między określonymi faktami.
Zaawansowana analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych.
Krytyczna ocena wiedzy z zakresu komunikacji w Internecie. Ocena zachowań ludzkich w Internecie oraz perspektywa przyszłych zdarzeń.
Prerequisites
Zaliczenie z przedmiotu media społecznościowe.
Scope
Internet a inne media.
Komunikacja elektroniczna.
Właściwości komunikacji internetowej (komunikowanie bezpośrednie i pośrednie, ustne i pisane).
Strona internetowa i hipertekst.
Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej.
Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości.
Kategorie komunikacyjne w Internecie.
Wspólnota komunikacyjna w Internecie (sieci - siła słabych więzi).
Problemy etyczne komunikacji internetowej.
Kanały tematyczne w Internecie.
Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie.
Modele procesu komunikacji w Internecie.
Teaching methods
Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, analiza przypadku.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Praca pisemna.
Aktywny udział na zajęciach.
Recommended reading
Bugajski M., O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko i Jan Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.
Bugajski M., Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.
Burszta W. J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.
Ekran, mit, rzeczywistość, red. W. J. Burszta, Warszawa 2003.
Gogołek W., Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Kładoczny P., Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.
Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Warszawa 2009.
Morreale S.P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Kompetencja w komunikacji internetowej, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, tł. P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska, s. 238-274, Warszawa 2015.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
Popiołek M., Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (socjal)mediatyzacja życia codziennego, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 60-71.
Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.
Szponar M., Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.
Szpunar M., Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa 2012, s. 105-144.
Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
Tekst (w) sieci T. 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. A. Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.
Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tł. J. Konieczny, Warszawa 2010.
Further reading
Barczyk P., Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. B. Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.
Keen A., Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
Kładoczny P., Blog jako gatunek tekstu w kontekście monetyzacji treści, „Media Biznes Kultura” 2019 nr 2 (7) 2019, s. 147-160.
Kładoczny P, Miłośnicy zegarków i zegarów – ich wizerunek i tożsamość w Internecie, w: Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, r. 2013, red. M. Steciąg, M. Bugajski, s. 265-278, Zielona Góra 2014.
Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, Toruń 2009.
Poprawa R., W pułapce internetu. Kontrowersje, fakty, mechanizmy, w: Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. M. Jeziński, s. 227-240, Toruń 2009.
Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015.
Rejter A., Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. D. Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.
Siuda P., Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.
Szczepaniak R., „Plemiona sieci” – Internet jako medium społeczne i kulturowe, „Zeszyty Prasoznawcze”, 2015, T. 58, nr 1 (221), s. 202-211.
Topolnicka E., Strona internetowa w ujęciu genologicznym, Zielona Góra 2021 [rozprawa doktorska].
Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, p. red. Witolda Jakubowskiego, Kraków 2005, s. 23-54.
Urbańska-Galanciak D., Homo players, Warszawa 2009.
Notes
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.
Modified by dr Krystian Saja (last modification: 14-05-2022 09:42)