SylabUZ

Generate PDF for this page

Dyskurs ekologiczny w mediach - course description

General information
Course name Dyskurs ekologiczny w mediach
Course ID 15.1--DiksD-DEM-S22
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Journalism and social communication
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Magdalena Steciąg
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Wiedza: zapoznanie studenta ze strategiami wykorzystywanymi w przekazach medialnych związanych z kryzysem ekologicznym w obszarze informowania, obrazowania, przekonywania oraz popularyzowania i inforozrywki.

Umiejętności: wykształcenie umiejętności analizy przekazów medialnych na temat ekologii pod kątem strategii i schematów prezentacji treści oraz tworzenia tekstów związanych z ekologią z wykorzystaniem warsztatu dziennikarskiego.

Kompetencje: pobudzanie świadomości ekologicznej oraz uwrażliwienie na światopoglądowe uwarunkowania przekazów medialnych.

Prerequisites

Znajomość zagrożeń cywilizacyjnych oraz idei zrównoważonego rozwoju i innych pojęć związanych z kryzysem ekologicznym.

Scope

Wykład

  1. Ekologia jako temat przekazów w starych i nowych mediach.
  2. Miejsce dyskursu ekologicznego wśród innych dyskursów w przekazach medialnych.
  3. Strategie informowania na tematy związane z ekologią: obiektywizujący, tożsamościowy, nostalgiczny.
  4. Strategie obrazowania problemów ekologicznych w mediach: empatia, polemika, prowokacja.
  5. Strategie perswazyjne w medialnych przekazach dotyczących ekologii: propaganda, manipulacja, agitacja.
  6. Strategie popularyzowania wiedzy o ekologii w mediach.
  7. Ekologiczna inforozrywka w starych i nowych mediach.

Ćwiczenia

  1. Monitoring mediów: aktualne problemy ekologiczne w wybranych mediach tradycyjnych.
  2. Wartościowanie w (nowo)medialnych przekazach dotyczących zagrożeń środowiskowych (przykłady analizy nastrojów).
  3. Realizacja strategii informowania w przekazach medialnych oraz ich ocena – analiza przykładów, pisanie tekstów.
  4. Realizacja strategii obrazowania w przekazach medialnych oraz ich ocena – analiza przykładów.
  5. Realizacja strategii perswazyjnych w przekazach medialnych oraz ich ocena – studia przypadków.
  6. Realizacja strategii popularyzowania w przekazach medialnych oraz ich ocena – analiza przykładów, pisanie tekstów.
  7. Ekologiczna inforozrywka w sieci – studia przypadków.

Teaching methods

Wykład problemowy i konwersatoryjny, praca z tekstem źródłowym i źródłami cyfrowymi, dyskusja, studium przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywny udział w zajęciach, zaliczenie 2 prac pisemnych (praca indywidualna) i prezentacji 1 studium przypadku (praca grupowa).

Recommended reading

Człowiek, media, środowisko naturalne: ekologiczny wymiar komunikacji, red. I. Biernacka-Ligięza, K. Fil, Toruń 2016.

Harcup T., Dziennikarstwo – teoria i praktyka, Łódź 2010.

Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, red. A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess, Kraków 2018.

Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012.

Further reading

Harré R., Brockmeier J., Mühlhäusler P., Greenspeak. A study of Environmental Discourse, London - New Dehli 1999.

Steciąg M. Co wyraża twarz Grety Thunberg? Emocje w skali piko w nowych mediach (z zastosowaniem hipotezy ekologii rozszerzonej), „Stylistyka”, Tom 30/2021.

Steciąg M., Zielona polszczyzna w ostatnim ćwierćwieczu. Językowe tendencje w dyskursie ekologicznym w Polsce, Magdalena Steciąg , W: Język polski - 25 lat po przełomie = Die polnische Sprache - 25 Jahre nach der Wende, Hrsg. Dennis Scheller-Boltz, Hildesheim - Zürich - New York: 2014.

Notes


Modified by dr Krystian Saja (last modification: 13-05-2022 18:52)