Celem przedmiotu jest zapoznanie z istotą, celami i instrumentami marketingu w przedsiębiorstwie; nabycie umiejętności stosowania narzędzi marketingu mix, wykorzystywania metod badania rynku oraz konstruowania strategii promocyjnej dla wybranego produktu.
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności z przedmiotów: ekonomia i zarządzanie. Umiejętności tworzenia prezentacji multimedialnej.
Zakres tematyczny
Wykłady
Ewolucja poglądów na znaczenie marketingu. Marketing - filozofia, istota, zasady, funkcje i zadania.
Koncepcja marketingu-mix 4P (product, price, promotion, place) i jej rozwinięcie do 5P i 7P. Instrumenty marketingu partnerskiego 4C.
Nabywca indywidualny i instytucjonalny oraz ich procesy zakupowe.
Segmentacja rynku. Pojęcie i ogólne warunki wyodrębniania segmentów. Wybór rynków docelowych i pozycjonowanie oferty.
Produkt (istota, rodzaje, funkcje, cykl życia produktu).
Cena oraz dystrybucja jako elementy marketingu-mix.
Promocja czyli komunikacja marketingowa z klientem. Koncepcja promotion-mix’u.
Zarządzanie marketingowe, czyli jak zbudować strategię marketingową?
Ćwiczenia
Omówienie założeń projektu strategii promocyjnej.
Budowanie wartości dla klienta za pomocą strategii produktowej.
Analiza SWOT, jako narzędzie formułowania celów strategii promocyjnej.
Docelowa grupa odbiorców jako adresaci content marketingu.
Strategia komunikacji marki (branding).
Slogan promocyjny i identyfikacja wizualna kampanii.
Wybór instrumentów komunikacji marketingowej.
Prezentacja autorskiego projektu strategii marketingowej wybranego produktu.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną; wykład konwersatoryjny
metody poszukujące: problemowa, sytuacyjna, projektu, SWOT, dyskusji okrągłego stołu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zdanie przedmiotowego kolokwium obejmującego treści wykładowe (test - 20 pytań, pytania jednokrotnego wyboru, prawda-fałsz lub otwarte) - na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów
Ćwiczenia: przygotowanie projektu kampanii promocyjnej produktu (praca grupowa, ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja projektu na zajęciach);
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego i w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń może zostać podwyższona za aktywność)
Literatura podstawowa
Dib A., Plan marketingowy na jednej stronie: nowi klienci, większe dochody i firma jedna na milion, Helion S.A., Gliwice 2020.
Chudoba T., Marketing w turystyce, CeDeWu Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2011.
Domański T. (red.), Strategie budowania marki i rozwoju handlu : nowe trendy i wyzwania dla marketingu, PWE, Warszawa 2020.
Januszewska M., Panasiuk A. (red.), Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Kotler P., Armstrong G., Marketing: wprowadzenie, Imprint GAB Media, Warszawa 2020.
Skorek M., Społeczność wokół marki: geneza, koncepcja, badania, PWE, Warszawa 2019.
Stawarz B., Content marketing i social media: jak przyciągnąć klientów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2021.
Literatura uzupełniająca
Bachnik K., Consumer behaviour: implications for marketing, Warsaw School of Economics, Warszawa 2016.
Bombol M., Kasprzak R., Marketing for management and economics, Warsaw School of Economics, Warszawa 2015
Kubisiak P. (red.), ICAN Management Review Polska, ICAN Institute, Warszawa 2020.
Smyczek K. (red.), Consumer rights protection: threats and opportunities for enhancing consumer awareness, Publishing House of the University of Economics, Katowice 2020.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 24-02-2023 19:16)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.