SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika czasu wolnego |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-PCW |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przedstawienie problematyki czasu wolnego – historii oraz dorobku myśli pedagogicznej. Przygotowanie do umiejętnego i wartościowego zdrowotnie, moralnie i kulturalnie spożytkowania czasu wolnego. Zapoznanie z podstawami pedagogiki czasu wolnego, intencjonalnych środowisk wychowawczych, metod i form kierowania procesami wychowania. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą formułowania celów oraz doboru metod wychowawczych oddziaływania podczas zajęć w czasie wolnym.
Znajomość podstaw z zakresu socjologii ogólnej.
WYKŁADY
Wprowadzenie. Program przedmiotu. Literatura. Formalne warunki zaliczenia przedmiotu.
Pedagogika społeczna i jej subdyscypliny.
Pedagogika czasu wolnego - zadania, funkcje, aparat pojęciowy, przedmiot badań, powiązania
metodologiczne i teoretyczne z innymi naukami.
Wprowadzenie do treści dotyczących pedagogiki czasu wolnego.
Czas wolny - historia problematyki, jego znaczenie wychowawcze, zdrowotne, kulturotwórcze.
Budżet czasu wolnego w świetle badań empirycznych.
Motywy i postawy w stosunku do czasu wolnego w perspektywie hierarchii potrzeb osób w różnym wieku
Zasady i metody wychowania do czasu wolnego.
ĆWICZENIA
Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki społecznej oraz środowiskowych uwarunkowań procesów wychowawczych.
Rola naturalnych i intencjonalnych środowisk wychowawczych w procesie wychowania i socjalizacji
w czasie wolnym.
Czas wolny dzieci i młodzieży i jego społeczno-wychowawcza problematyka.
Programowanie i organizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych, turystycznych i kulturalno-rozrywkowych dla różnych środowisk społecznych.
Osobowość wychowawcy do czasu wolnego (animatora, instruktora).
Praca organizatora i realizatora zajęć w czasie wolnym. Animacja społeczno-kulturalna.
Przemiany społeczne a zmiany w sferze rekreacji.
LABORATORIA
Budowanie scenariusza zajęć wolnoczasowych dla wybranej grupy społecznej.
Praktyczna prezentacja projektów zajęć wolnoczasowych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Winiarski R. (red.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne – psychologia wobec współczesności, Warszawa, 2012.
2. Mroczkowska D., Czas wolny – refleksje, dylematy, perspektywy, wyd. DIFIN, Warszawa, 2011.
3. Milian L., Socjologia czasu wolnego. Wiedza o czynnościach swobodnie wybieranych, wyd. GWSA, Gdańsk 2010.
4. Mokras-Grabowska J., Czas wolny w dobie postmodernizmu, Folia Turistica, nr 34, 2015.
5. Szmidt K.J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, wyd. Helion, 2013.
6. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, wyd. 3, Wydawnictwo FREL, Nowy Dwór Maz. 2014.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 10:51)