SylabUZ

Generate PDF for this page

Training of educational skills with elements of social therapy - course description

General information
Course name Training of educational skills with elements of social therapy
Course ID 14.4-WP-PSChM- TUWzES
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 2
Available in specialities Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

1.Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy.

2.Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków.

3.Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej, społecznej i rozwojowej.

Scope

Problematyka laboratorium:

-Socjoterapia. Możliwości i ograniczenia socjoterapii. Diagnozowanie w socjoterapii. Zasady prowadzenia socjoterapii.Praca z młodzieżą w socjoterapii.

-Umiejętności wychowawcze.Rodzaje umiejętności wychowawczych. Możliwości i ograniczenia kształtowania umiejętności wychowawczych. Relacje wychowawca -wychowanek/wychowankowie. Wychowanie opierające się na współpracy. Wychowanie poprzez wspieranie i motywowanie. Postawy wychowawcze. Praca z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem, uzależnieniem. Wychowawca kreatywny i elastyczny.

Teaching methods

Metoda projektu ,burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach  i inne metody aktywne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena aktywności podczas zajęć (20% ) i  prezentacji własnego projektu (80%).

Recommended reading

Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Sopot, 2012

Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

Jankowiak B., Soroko E. Socjoterapia młodzieży, Warszawa, 2021

Sawicka K. (red.). Socjotrerapia : praca zbiorowa, Warszawa, 2010

Further reading

Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.

Dąbrowska M,  Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo ci agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.

Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.

Gembara U., Creativity Training with the Use of Drawings in Counteracting Peer Rejection. W: Child of many Worlds: Focus on the Problem of Ethnic Minorities, 2014 / eds. Hanna Liberska, Marzanna Farnicka, Frankfurt am Main, s. 193--202, 2014.

 Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków, 2007

Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania: profilaktyka na co dzień. Warszawa 2006

Ochmaski M., Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin, 1995.

Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa, 2011.

Inna literatura zalecana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr inż. Anna Góralewska-Słońska (last modification: 22-03-2024 15:58)