SylabUZ
Course name | Clinical psychology |
Course ID | 05.5-WP-TPzAP-PK-22 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej,
ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób z zaburzeniami oraz
zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i
zespołowej w stosunku do tych osób
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Wykład - Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów
psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i
choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i
salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne jako podstawowa kategoria teoretyczna
psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa
pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych.
Ćwiczenia - Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń
okresu dzieciństwa i adolescencji: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia
odżywiania, zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, całościowe zaburzenia
rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i behawioralne,
zaburzenia związane ze stresem, PTSD. Problemy psychiczne a zaburzenia psychiczne.
Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka.
Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda
przypadków,
metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna, projektowa lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży . Warszawa: PWN
Dodatkowa literatura podawana jest na zająciach
Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 08-07-2022 15:17)