SylabUZ

Generate PDF for this page

Clinical psychology - course description

General information
Course name Clinical psychology
Course ID 05.5-WP-TPzAP-PK-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej,
ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób z zaburzeniami oraz
zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i
zespołowej w stosunku do tych osób

Prerequisites

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.

Scope

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Wykład - Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów
psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i
choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i
salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne jako podstawowa kategoria teoretyczna
psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa
pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych. 
Ćwiczenia - Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń
okresu dzieciństwa i adolescencji: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia
odżywiania,  zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, całościowe zaburzenia
rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i  behawioralne,
zaburzenia związane ze stresem,  PTSD. Problemy psychiczne  a zaburzenia psychiczne.
Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka.

Teaching methods

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda
przypadków,
metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna, projektowa  lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne. 

Recommended reading

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży . Warszawa: PWN

Further reading

Dodatkowa literatura podawana jest na zająciach

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 08-07-2022 15:17)