SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody nauki czytania i pisania - course description

General information
Course name Metody nauki czytania i pisania
Course ID 05.5-WP-TPzAP-MNCZiP-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania;  Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie  zasad  i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.

Prerequisites

Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.

Scope

Złożoność czytania  i pisania jako aktywności intelektualnej .Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje. Analiza wybranych metod. M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz. Metody nauki czytania -ciąg dalszy- J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Praca z materiałami do nauki czytania i pisania. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.

Teaching methods

Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.

Recommended reading

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.

Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.

Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.

 

Further reading

Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.

Majchrzak I. W obronie dziecięcego rozumu, Kraków 2007

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:40)