SylabUZ
Course name | Metody nauki czytania i pisania |
Course ID | 05.5-WP-TPzAP-MNCZiP-22 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest poznanie i rozumienie psychofizjologicznych podstaw, złożoności i przebiegu procesu czytania; Poznanie różnych metod nauki czytania i pisania, kryteriów ich wyróżniania, analiza pod kątem ich mocnych i słabszych stron w zależności od potrzeb uczącego się, kontekstu i rodzaju języka, w którym przebiega nauka. Poznanie zasad i etapów pracy nad czytaniem i pisaniem zgodnie z przyjętą metodą.
Sprawne posługiwanie się umiejętnością czytania i pisania. Podstawowa wiedza o języku polskim.
Złożoność czytania i pisania jako aktywności intelektualnej .Psychofizjologiczne podstawy procesu czytania i pisania. Etapy i poziomy nabywanej umiejętności czytania i pisania. Metody nauki czytania- metody analityczne, syntetyczne, analityczno-syntetyczne i ich ilustracje. Analiza wybranych metod. M.Falski, F.Przyłubscy, M.Bogdanowicz. Metody nauki czytania -ciąg dalszy- J.Cieszyńska, I.Majchrzak, B.Rocławski, G.Doman). Praca z materiałami do nauki czytania i pisania. Ocena przydatności wybranych metod do nauki czytania i pisania w języku polskim. Trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania.
Praca z tekstem, praca z materiałami multimedialnymi, dyskusje grupowe, rozwiązywanie problemów, analiza przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie oceniona prezentacja referatu, pozytywnie oceniona aktywność na zajęciach.
Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy w edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu, Warszawa 1989.
Cieszyńska J., Kocham uczyć czytać: poradnik dla rodziców i nauczycieli, Kraków 2006.
Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
Wróbel T., Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym, Warszawa 1985.
Majchrzak I. W obronie dziecięcego rozumu, Kraków 2007
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:40)