Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami osób z niepełnosprawnością oraz pełnosprawnych. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat zasad edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie uczestników studiów do pracy z dziećmi/uczniami z różnymi niepełnosprawnościami.
Prerequisites
Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna na temat: metod wychowania i kształcenia, etapów rozwoju dziecka, grup społecznych.
Scope
Wykłady
Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, przedmiot, cel i zadania, systematyka, subdyscypliny, podstawowe pojęcia.
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej i ich implikacjie dla teorii i praktyki.
Nurty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością: segregacyjny, integracyjny, inkluzyjny. Zasady organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.
Adaptacja dziecka/ucznia do niepełnosprawności oraz przedszkola i szkoły.
Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym.
Wspomaganie rodziców dzieci z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
Specyfika rozwoju, proces edukacji i rehabilitacji dzieci /uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Dzieci/uczniowie z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
Dzieci/uczniowie z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
Dzieci/uczniowie z przewlekłymi chorobami w środowisku rodzinnym, edukacyjnym: charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka/ucznia, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
Dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka/ucznia, metody rehabilitacji.
Dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady terapii i edukacji.
Teaching methods
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład: kolokwium z treści wykładów
Ćwiczenia: opis przypadku ucznia z niepełnosprawnością oraz wspracia pedagogicznego
Recommended reading
Bobińska K., Pietras T., Galecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Sipowicz K., Piteras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
Further reading
Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od sysytematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.
Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Notes
Literatura szczegółowa podawana jest na bieżące zajęcia.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 15:04)