SylabUZ

Generate PDF for this page

Special Needs Education - course description

General information
Course name Special Needs Education
Course ID 05.5-WP-TPzAP-PS-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami osób z niepełnosprawnością  oraz pełnosprawnych. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat zasad edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie uczestników studiów do pracy z dziećmi/uczniami z różnymi niepełnosprawnościami. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna na temat: metod wychowania i kształcenia,  etapów rozwoju dziecka, grup społecznych. 

Scope

Wykłady

  1. Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, przedmiot, cel i zadania, systematyka, subdyscypliny, podstawowe pojęcia.
  2. Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej i ich implikacjie dla teorii i praktyki.
  3. Nurty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością: segregacyjny, integracyjny, inkluzyjny. Zasady organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością. 
  4. Adaptacja dziecka/ucznia do niepełnosprawności oraz przedszkola i szkoły.
  5. Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym. 
  6. Wspomaganie rodziców dzieci z niepełnosprawnością. 

Ćwiczenia

  1. Specyfika rozwoju, proces edukacji i rehabilitacji dzieci /uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Dzieci/uczniowie z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
  3. Dzieci/uczniowie z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
  4. Dzieci/uczniowie z przewlekłymi chorobami w środowisku rodzinnym, edukacyjnym: charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka/ucznia, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
  5. Dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka/ucznia, metody rehabilitacji.
  6. Dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady terapii i edukacji.

Teaching methods

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium z treści wykładów

Ćwiczenia:  opis przypadku ucznia z niepełnosprawnością oraz wspracia pedagogicznego 

Recommended reading

  1. Bobińska K., Pietras T., Galecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012. 
  2. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
  3. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
  4. Sipowicz K., Piteras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. 

Further reading

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od sysytematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.  
  2. Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.  
  3. Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
  4. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Notes

Literatura szczegółowa podawana jest na bieżące zajęcia.   


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 15:04)