SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedagogical therapy - course description

General information
Course name Introduction to pedagogical therapy
Course ID 05.5-WP-TPzAP-WdTP- 22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu terapii pedagogicznej; celami, zasadami i metodami terapii pedagogicznej, organizacją i etapami pracy terapeutycznej. Zapoznanie  z rodzajami trudności edukacyjnych wymagających pracy terapeutycznej .

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady

Specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, profilaktyka; terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.

Ćwiczenia

  1. Rodzaje trudności edukacyjnych wymagających pracy terapeutycznej  i ich etiologia.
  2. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  3. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  4. Formy terapii pedagogicznej.
  5. Zasady terapii pedagogicznej.
  6. Metody terapii.
  7. Organizacja i etapy pracy terapeutycznej.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na ćwiczeniach, udział w dyskusji oraz ocena z projektu planu jednostki metodycznej  terapii pedagogicznej.

Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz  ocena z pracy pisemnej w postaci wniosków z wykładu.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

.

  1. Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole – poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
  2. Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu – poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
  3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  5. Williams Todd O, A Therapeutic Approach to Teaching Poetry, Palgrave Macmillan, 2012. 

Further reading

1. M. Nyczaj-Drąg (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

2. E.M. Skorek  (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2007.

3.M. Magda-Adamowicz, K. Żernik (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu. Tom 1, Toruń 2018.

4. M. Magda-Adamowicz, M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Inny w ławce szkolnej. Tom 2, Toruń 2018.

 

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 18:00)