SylabUZ
Course name | Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych |
Course ID | 05.5-WP-TPzAP-MZKK-22 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Class | - | - | 20 (including as e-learning) |
1,33 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zdobywanie wiedzy dotyczącej zasad wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznawanie zasad, mechanizmów planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych .
Podstawy pedagogiki, dydaktyki i psychologii rozwojowej.
Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Planowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, cele i zakres treści. Prowadzenie dokumentacji. Zasady pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Metody wspierające rozwój umiejętności szkolnych, formy organizacji aktywności dzieci. Środki dydaktyczne, propozycje i przykłady zadań. Organizacja czasu i przestrzeni. Obserwacja i badanie efektywności realizowanego planu. Ewaluacja zajęć. Współpraca z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami. Projektowanie zajęć i zadań dla różnych zakresów trudności edukacyjnych.
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda, problemowa, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z projektu planu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej, aktywny udział w zajęciach, opracowanie 3 propozycji zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla wybranych trudności (konspektów).
Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz ocena z pracy pisemnej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
Skibińska H. (2001) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz.
Skorek E. (red.) (2004) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków.
Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin.
Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska.
Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa.
Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:52)