SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych - course description

General information
Course name Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych
Course ID 05.5-WP-TPzAP-MZKK-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zdobywanie wiedzy dotyczącej zasad wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznawanie zasad, mechanizmów planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych .

Prerequisites

Podstawy pedagogiki, dydaktyki i psychologii rozwojowej.

Scope

Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Planowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, cele i zakres treści. Prowadzenie dokumentacji. Zasady pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Metody wspierające rozwój umiejętności szkolnych, formy organizacji aktywności dzieci.  Środki dydaktyczne, propozycje i przykłady zadań. Organizacja czasu i przestrzeni. Obserwacja i badanie efektywności realizowanego planu.  Ewaluacja zajęć.  Współpraca z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami. Projektowanie zajęć i zadań dla różnych zakresów trudności edukacyjnych.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda, problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z projektu planu jednostki metodycznej  terapii pedagogicznej, aktywny udział w zajęciach, opracowanie 3 propozycji zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla wybranych trudności (konspektów).

Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz  ocena z pracy pisemnej.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

 

Recommended reading

Skibińska H. (2001) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz.

Skorek E. (red.) (2004) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków.

Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin.

Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska.

Further reading

Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa.

Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.

 


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:52)