SylabUZ

Generate PDF for this page

Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów - course description

General information
Course name Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się uczniów
Course ID 05.5-WP-TPzAP-MTSTwU-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie  z metodami terapii  specyficznych trudności w uczeniu się.  Przygotowanie  do planowania i realizacji zajęć terapeutycznych oraz opracowania projektu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej  dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Prerequisites

Podstawowa terminologia związana z terapią i diagnozą pedagogiczną.

Scope

Wykład

  1. Specyficzne trudności w uczeniu się  - profilaktyka, diagnoza i terapia.
  2. Zasady prowadzenia terapii w zakresie specyficznych trudności w uczeniu się.
  3. Planowanie i organizacja pracy terapeutycznej.
  4. Metody terapii pedagogicznej dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się -  ich specyfika w zależności od wieku dziecka, kryteria doboru, cele stosowania.

Ćwiczenia

  1. Metody terapii specyficznych trudności w uczeniu się: Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, metoda Newella C. Kepharta, metoda J. Cieszyńskiej, metoda P. Dennisona -  ich cele, struktura, metodyka pracy, efektywność.
  2. Formy terapii a metodyka pracy terapeutycznej w przedszkolu i szkole.
  3. Procedura terapeutyczna, planowanie i realizacja zajęć,
  4. Programowanie jednostki metodycznej terapii pedagogicznej skierowanej do dzieci ryzyka dysleksji i  ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 
  5. Opracowanie i prezentacja programów terapeutycznych dla uczniów/dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Teaching methods

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – praca z  materiałami multimedialnymi,  klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywny udział w dyskusjach, pozytywna ocena z projektów  i odpowiedzi ustnych.

Wykład – na ocenę z wykładu składa się aktywny udział słuchacza w dyskusjach oraz pozytywna ocena z pracy pisemnej.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

 

  1. Bogdanowicz M., O dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1994.
  2. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.
  3. Gąsowska K.: Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1984.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  5. Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2002..
  6. Dunson W., School Success for Kids with Dyslexia & Other Reading Difficulties 2012. 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu w pracy z dzieckiem od 5 do 10 lat, Warszawa 1985.
  2. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, Cz. 2, Gdańsk 1997.
  3. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Od piosenki do literki, Cz. 1, Gdańsk 1998.
  4. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnycka M., Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, Warszawa 1994
  5. Sherborne W., Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997.
  6. Waszkiewicz E., Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8-letnich, Warszawa 1991.

Notes


Modified by dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 18:09)