SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical diagnosis of gifted and creative children - course description

General information
Course name Pedagogical diagnosis of gifted and creative children
Course ID 05.5-WP-TPzAP-DPDZiT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej, pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

WYKŁAD: Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych (identyfikacja zespołowa, indywidualna, rodziców i nauczycieli). Metody i techniki diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych (myślenia, zachowania, postaw, języka, procesu twórczego). Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Badanie uczniów zdolnych i twórczych z problemami w uczeniu się i w zachowaniu.

Ćwiczenia: Opieka pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi. Wykorzystanie wybranego narzędzia badawczego do diagnozy dzieci i interpretacji uzyskanych wyników badań. Diagnozowanie dzieci twórczych i zdolnych. Prezentacja programów wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz. 

 

Teaching methods

WYKŁAD: aktywna obecność, dyskusja, prezentacja multimedialna.

ĆWICZENIA: Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach i prezentacje multimedialne, badanie wybranymi narzędziami dzieci zdolnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja,

Ćwiczenia: diagnoza jednego dziecka, przygotowanie projektu, projektowanie sytuacji edukacyjnych aktywność w trakcie zajęć,  wypowiedź pisemna

Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń

Recommended reading

Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.

Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Lublin 2010.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007, wzn. 2013.

Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, 

Further reading

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

 

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 01-07-2022 21:23)