SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - course description

General information
Course name Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Course ID 05.5-WP-TPzAP-MPzDZiT-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 20
(including as e-learning)
1,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Scope

WYKŁAD: Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszko

ĆWICZEŃ: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży.  Instrumentarium metodyczne: wybrane metody; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; wyposażenie gabinetu; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Recommended reading

Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa 2012

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli, Toruń

Nierenberg G. I., Sztuka kreatywnego myślenia, Warszawa 1982

Stawinoga R., Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2007

Further reading

Havas H., Jestem genialny, czyli jak wykorzystać w 100% swój potencjał umysłowy, Katowice 2006

Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.

Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa  1997

Notes

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.

 


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 01-07-2022 21:30)