SylabUZ

Generate PDF for this page

Arteterapia a diagnoza - course description

General information
Course name Arteterapia a diagnoza
Course ID 05.5-WP-TPzAP-AaD-22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Terapia pedagogiczna z arteterapią
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w umiejętności stosowania technik arteterapeutycznych w diagnostyce.

Prerequisites

Wiedza z zakresu podstaw arteterapii i psychologii rozwojowej dziecka.

Scope

Badania procesu terapeutycznego i jego efektów wg wybranych autorytetów. Rodzaje arteterapii. Rysunek jako narzędzie diagnostyczne - okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dziecka. Aspekt formalny i treściowy interpretacji rysunków - analiza elementów graficznych, symbolika barw, symbolika przestrzeni, analiza proporcji, aspekt treściowy, wskaźniki zaburzeń emocjonalnych. Rysunek dziecięcy – emocje, miejsce i kierunek nachylenia postaci, postać ludzka, rozumienie komunikatów płynących z rysunków. Wykorzystywanie arteterapii w celu analizowania i rozwiązywania problemów w pracy z dzieckiem.

Teaching methods

Prezentacje, analiza wytworów, dyskusja problemowa, analiza przypadków, praca z tekstem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywna obecność, prezentacja tematu, analiza i interpretacja wytworów powstałych podczas sesji arteterapeutycznej.

Recommended reading

A.     Gilroy, Arteterapia – badania i praktyka, Łódź 2009

E. Głowacka, Artediagnoza, Kraków 2006

N. Rodriquez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2013

S. Popek, Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

Frydrychowicz A (1994) Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Warszawa

N. Rodriguez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2011.

Further reading

M. Magda-Adamowicz, Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018

Krasoń, L. Konieczna-Nowak, Sztuka. Terapia. Poznanie, Warszawa 2016

R. Bartel, Arteterapia i rozwój osobisty, tom I, Poznań 2016

B. Toroń-Fórmanek  Codzienność szkolna dzieci z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, W: Edukacja a życie codzienne, 2002. T. 2, Katowice: Wyda. Uniwersytetu Śląskiego,

B. Toroń-Fórmanek, Stygmatyzacja uczniów z parcjalnymi zaburzeniami, W: Społeczne procesy modernizacyjne w środowisku lokalnym średniego miasta (doświadczenia i propozycje), Rawicz, 2005.

Notes


Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:09)