SylabUZ
Course name | Arteterapia a diagnoza |
Course ID | 05.5-WP-TPzAP-AaD-22 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w umiejętności stosowania technik arteterapeutycznych w diagnostyce.
Wiedza z zakresu podstaw arteterapii i psychologii rozwojowej dziecka.
Badania procesu terapeutycznego i jego efektów wg wybranych autorytetów. Rodzaje arteterapii. Rysunek jako narzędzie diagnostyczne - okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dziecka. Aspekt formalny i treściowy interpretacji rysunków - analiza elementów graficznych, symbolika barw, symbolika przestrzeni, analiza proporcji, aspekt treściowy, wskaźniki zaburzeń emocjonalnych. Rysunek dziecięcy – emocje, miejsce i kierunek nachylenia postaci, postać ludzka, rozumienie komunikatów płynących z rysunków. Wykorzystywanie arteterapii w celu analizowania i rozwiązywania problemów w pracy z dzieckiem.
Prezentacje, analiza wytworów, dyskusja problemowa, analiza przypadków, praca z tekstem
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywna obecność, prezentacja tematu, analiza i interpretacja wytworów powstałych podczas sesji arteterapeutycznej.
A. Gilroy, Arteterapia – badania i praktyka, Łódź 2009
E. Głowacka, Artediagnoza, Kraków 2006
N. Rodriquez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2013
S. Popek, Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
Frydrychowicz A (1994) Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Warszawa
N. Rodriguez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2011.
M. Magda-Adamowicz, Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018
Krasoń, L. Konieczna-Nowak, Sztuka. Terapia. Poznanie, Warszawa 2016
R. Bartel, Arteterapia i rozwój osobisty, tom I, Poznań 2016
B. Toroń-Fórmanek Codzienność szkolna dzieci z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, W: Edukacja a życie codzienne, 2002. T. 2, Katowice: Wyda. Uniwersytetu Śląskiego,
B. Toroń-Fórmanek, Stygmatyzacja uczniów z parcjalnymi zaburzeniami, W: Społeczne procesy modernizacyjne w środowisku lokalnym średniego miasta (doświadczenia i propozycje), Rawicz, 2005.
Modified by dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (last modification: 07-07-2022 14:09)