SylabUZ

Generate PDF for this page

Planowanie doświadczeń - course description

General information
Course name Planowanie doświadczeń
Course ID 06.9-WM-ZiIP-IJ-D-16_22
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Management and Production Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2023/2024
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Iwona Pająk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Exam
Project 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie zagadnień związanych z planowaniem doświadczeń, wykształcenie umiejętności analizy wyników pomiarów z wykorzystaniem metod analizy statystycznej.

Prerequisites

Scope

Wykład:

W1-2: Wprowadzenie. Pojęcia podstawowe: badania naukowe, teoria eksperymentu,  doświadczenie eksperyment czynny i bierny. Klasyfikacja planów doświadczeń. Podstawy teoretyczne badań doświadczalnych. Identyfikacja i sformułowanie problemu. Wybór wielkości charakteryzujących obiekt badań. Określenie celu badań. Ustalenie metody badań: wybór planu doświadczenia, określenie liczby doświadczeń i liczby powtórzeń. Analiza wyników pomiarów, metody statystyczne.

W3-4: Przegląd zagadnień ze statystki matematycznej. Rozkłady statystyczne i ich parametry. Estymacja punktowa: miary położenia, rozproszenia i zniekształcenia. Graficzna prezentacja i analiza danych: histogram, wykres pudełkowy, wykres kwantyl-kwantyl, wykres normalności, wykres rozrzutu. Weryfikacja hipotez statystycznych. Podstawowe testy istotności i zgodności.

W5: Proste eksperymenty porównawcze. Analiza wyników eksperymentów z wykorzystaniem testów istotności. Sprawdzanie założeń: analiza graficzna oraz testy istotności i zgodności.

W6: Analiza mocy testów i wyznaczanie minimalnej liczebności próby. Efekt i efekt standaryzowany. Dobór liczby doświadczeń.

W7-8: Eksperymenty jednoczynnikowe. Jednoczynnikowa ANOVA. Sprawdzanie założeń. Testy post-hoc. Wielkość i miara efektu. Wybrane miary efektu. Dobór liczby doświadczeń.

W9-10: Eksperymenty dwuczynnikowe: Efekty główne i interakcje. Dwuczynnikowa ANOVA. Sprawdzanie założeń. Testy post-hoc. Dobór liczby doświadczeń.

W11: Dwu i wielowymiarowe zmienne losowe. Miary zależności.  

W12-13: Analiza regresji. Regresja liniowa. Metoda najmniejszych kwadratów. Wskaźniki jakości równania regresji. Testy istotności: istotność funkcji regresji, istotność współczynników regresji. Sprawdzanie założeń analizy regresji - analiza reszt.

W14: Regresja krokowa. Eksperymenty jednoczynnikowe: związki pomiędzy analizą wariancji i regresji.

W15: Plany doświadczeń. Plany zdeterminowane: całkowite i ułamkowe, dwupoziomowe, trzypoziomowe i wielopoziomowe.

Projekt:

P1-P3: Przeprowadzenie prostego eksperymentu porównawczego. Analiza wyników eksperymentu. Sprawdzanie założeń. Analiza mocy przeprowadzonego testu. Weryfikacja optymalnej liczby doświadczeń do zakładanego efektu.

P4-P6: Przeprowadzenie eksperymentu dwuczynnikowego. Analiza wyników eksperymentu. Sprawdzanie założeń. Analiza mocy przeprowadzonego testu. Weryfikacja optymalnej liczby doświadczeń do zakładanego efektu.

P7-P9: Przeprowadzenie eksperymentu w celu określenia modelu wybranego zjawiska. Analiza wyników eksperymentu. Sprawdzanie założeń.

P10-P12: Prezentacja wyników.

P13-P14: Weryfikacja rozwiązań - zaliczenie projektów.

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny

Projekt: projekt realizowany w grupach lub indywidualnie

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: egzamin w formie pisemnej poprzedzony uzyskaniem zaliczenia z zajęć projektowych

Projekt: średnia arytmetyczna z ocen uzyskanych z poszczególnych zajęć projektowych 

Ocena końcowa: warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form, ocena końcowa na zaliczenie przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne formy zajęć

Recommended reading

  1. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wyd. EXIT, Warszawa, 2001

  2. Korzyński M., Metodyka eksperymentu. Planowanie, realizacja i statystyczne opracowanie wyników eksperymentów technologicznych. Warszawa, PWN, 2006

  3. Kukiełka L., Podstawy badań inżynierskich, PWN, Warszawa, 2002

  4. Montgomery D. C., Design and Analysis of Experiments, Wiley, 2012

Further reading

  1. Brandt S., Analiza Danych, PWN, Warszawa 2002

  2. Wawrzynek J., Planowanie eksperymentów zorientowane na doskonalenie jakości produktu, Wyd. Uniw. Ekon. We Wrocławiu, Wrocław, 2009

  3. Górecka R., Teoria i technika eksperymentu, Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998

  4. Mańczak K., Technika planowania eksperymentu, WNT, Warszawa 1976

Notes


Modified by dr inż. Tomasz Belica (last modification: 12-04-2023 22:10)